Budowa dróg kolejowych-częściowo prow. w j. angielskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGJXCSI-BDK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa dróg kolejowych-częściowo prow. w j. angielskim |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x; C 10/+; L 10/+; P 10/+; razem: 60 godz., 4 pkt. ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Transport ładunków, technologia prac ładunkowych/ wymagania wstępne: podstawowa wiedza dotycząca technologii prac ładunkowych; Transport i spedycja wymagania wstępne: podstawowa wiedza dotycząca wiedzę z zakresu organizacji transportu krajowego i międzynarodowego, bezpieczeństwa przewozów pasażerskich i towarowych, przewozu towarów niebezpiecznych i innych specjalizowanych transportów oraz metod zabez-pieczenia przewozu towarów Wytrzymałość materiałów / wymagania wstępne: umiejętność obliczania naprężeń oraz przemieszczeń belki na podłożu sprężystym; Rysunek techniczny budowlany / wymagania wstępne: umiejętność pracy w środowisku Autocad, sporządzania rysunków technicznych zgodnie z normami branżowymi; Technologia informacyjna / wymagania wstępne: umiejętność pracy z komputerem, obsługi klawiatury i myszy, obsługi Pakietu Microsoft Offi-ce (Word, Excel, Power Point). |
Autor: | mjr mgr inż. Paweł MUZOLF |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w laboratoriach / 10 3. Udział w ćwiczeniach / 10 4. Udział w seminariach / --- 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 25 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów /25 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 25 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / --- 9. Realizacja projektu / 10 10. Udział w konsultacjach / 5 11. Przygotowanie do egzaminu / --- 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 152 godz./ 5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 67 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową / --- Zajęcia o charakterze praktycznym 80 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student zapoznaje się z elementami drogi kolejowej. Zostaje zaznajomiony z podstawowymi treściami dotyczącymi projektowania układów geometrycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej, projektowania rozjazdów i połączeń torów, budową stacji kolejowych. Szczegółowo poznaje proces technologiczny budowy drogi kolejowej, etapy budowy drogi kolejowej, a także aspekty dotyczące przygotowania procesu inwestycyjnego budowy drogi kolejowej oraz zaplecza budowy lub naprawy. Zapoznaje się z systemami wspomagania decyzji stosowanymi do rozwiązań typowych zadań i problemów inżynierskich w kolejnictwie. |
Pełny opis: |
Wykłady / prowadzone w formie prezentacji obejmują 15 dwugodzinnych spotkań: (Lectures / conducted in the form of presentations include 15 twohour meetings) 1. Elementy nawierzchni kolejowej (Elements of railway track system) / 2 godz. (2 hours) 2. Układy geometryczne toru kolejowego (Track alignment design) / 2 godz. (2 hours) 3. Podtorze kolejowe (Track formation and subsoil) / 2 godz. (2 hours) 4. Rozjazdy i skrzyżowanie torów (Railway turnouts and crossings) / 2 godz. (2 hours) 5. Stacje kolejowe (Railway stations) / 2 godz. (2 hours) 6. Diagnostyka dróg kolejowych (Track maintenance and diagnostic) / 2 godz.(2 hours) 7. Modernizacja i utrzymanie dróg kolejowych (Track modernization and maintenance) / 2 godz. (2 hours) 8. Etapy budowy drogi kolejowej. Podstawowe operacje technologicz-ne napraw nawierzchni (Stages of railway track construction. Basic technological operations of construction works) / 2 godz. (2 hours) 9. Budowa i utrzymanie toru bezstykowego (CWR track) / 2 godz. (2 hours) 10. Przejazdy kolejowo – drogowe w poziomie szyn (Level crossings) / 2 godz. (2 hours) 11. Nawierzchnie niekonwencjonalne (bezpodsypkowe) (Ballasted track vs slab track) / 2 godz. (2 hours) 12. Transport szynowy miejski (Light train track) / 2 godz. (2 hours) 13. Eksploatacja bocznic kolejowych (Operation of railway sidings) / 2 godz. (2 hours) 14. Prace ładunkowe w transporcie kolejowym (Loading operations in rail transport) / 2 godz. (2 hours) 15. Odbiór i ocena jakości robót, bezpieczeństwo wykonywania robót nawierzchniowych (The quality assessment of railway track works. Safety of the construction works) / 2 godz. (2 hours) Projekt „Obliczanie naprężeń w nawierzchni kolejowej dla zadanych przypadków obciążeń i prędkości pociągów z uwzględnieniem stopnia degradacji nawierzchni kolejowej. Ocena wytrzymałości konstrukcji i prognoza jej trwałości.” 1. Obliczenia charakterystyk geometrycznych zużytych szyn i kształtowników rozjazdowych. – 2 godz. 2. Wyznaczenie sił i naprężeń w elementach nawierzchni kolejowej dla zadanych przypadków obciążeń i prędkości pociągów (obliczenia według wzorów i zależności omówionych na zajęciach). – 2 godz. 3. Obliczenia trwałości szyny i podkładów. – 2 godz. 4. Wykorzystanie wyników obliczeń w ocenie wytrzymałości konstrukcji i prognozie jej trwałości eksploatacyjnej. – 2 godz. 5. Wykonanie rysunków części składowych nawierzchni (szyna, podkład, przytwierdzenie) z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego wspomagania projektowania (CAD). – 2 godz. Ćwiczenia -rozwiązywanie przykładowych zadań rachunkowych z udziałem studentów; obejmują następujące tematy: 1. Wyznaczanie parametrów układów geometrycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej – parametry geometryczne i kinematyczne, zgodnie z wymaganiami polskich aktów prawnych oraz TSI. / 4 godz. 2. Wybrane przypadki połączeń torowych. Rozjazdy zwyczajne i rozjazdy łukowe. / 4 godz. 3. Projektowanie układów torowych stacji. Obliczanie poszerzeń międzytorzy/ 2 godz. 4. Wymiarowanie układów torowych stacji - wyznaczanie liczby torów na stacji kolejowej / 2 godz. Nawierzchnia na przejazdach, zasady doboru konstrukcji / 2 godz. 5. Określanie przyspieszeń i prędkości pociągów na nierównościach izolowanych. Ćwiczenia. / 2 godz. 6. Technologia budowy linii kolejowych. Graficzny proces technologiczny budowy odcinka linii kolejowej / 2 godz. 7. Zaliczenie ćwiczeń / 2 godz. Ćwiczenia laboratoryjne (obliczenia rachunkowe i analizy w tym z wy-korzystaniem środków audiowizualnych i technik komputerowych): 1. Obliczenia sił podłużnych w torze bezstykowym / 2 godz. 2. Stateczność toru bezstykowego / 2 godz. 3. Siły i naprężenia w nawierzchni / 2 godz. 4. Przechyłka / 2 godz. 5. Projektowanie układów geometrycznych na trwałość. Zaliczenie la-boratoriów/ 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: Bogdaniuk B., Towpik K.: Budowa, modernizacja i naprawa dróg kolejowych, KOW 2010 Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje, KOW 2010 Esveld C. "Modern railway track" Second Edition, MRT-Productions, 2011 Lichtberger B. "Track compenium - Track system, Substructure, Maintenance, Economics." Hamburg. Wyd. Eurail press 2011. Marszałek J., Chmielewski R., Wolniewicz A.: Mosty kolejowe, KOW 2010 Massel A, Projektowanie linii i stacji kolejowych, KOW 2010 Sancewicz S.: Nawierzchnia kolejowa, KOW 2010 Skrzyński E.: Podtorze kolejowe, KOW 2010 Rojek A.: Tabor, zasilanie trakcji elektrycznej i elektroenergetyka kolejowa, KOW 2010 Żurowski A.: Ruch i przewozy kolejowe : sterowanie ruchem, KOW 2010 Uzupełniająca: Bałuch H.: Eksploatacyjne metody zwiększenia trwałości rozjazdów kole-jowych, Warszawa 2009 Bałuch H.: Wspomaganie decyzji w drogach kolejowych, KOW 1994 Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów - układ geometryczny i wady toru, Warszawa 2010 Bałuch M.: Interpretacja pomiarów i obserwacji nawierzchni kolejowej, Wyd. PR, Radom 2005 Sysak J. – red.: Drogi kolejowe: praca zbiorowa, PWN, Warszawa 1982 Instrukcje techniczne PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – dostęp online: www.plk-sa.pl: Id-1: Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-2: Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynieryjnych Id-3: Warunki techniczne utrzymania podtorza kolejowego Id-4: Instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1/ Zna podstawowe normy, rozporządzenia oraz wytyczne projektowania, kierowania budową, wykonywania i eksploatacji dróg kolejowych i ich elementów (nawierzchni kolejowej i podtorza) / K_W07 W2/ Ma wiedzę na temat podstawowych zasad projektowania dróg i linii kolejowych, konstrukcji nawierzchni kolejowej i podtorza. Ma wiedzę z zakresu kształtowania układów geometrycznych torów kolejowych w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Zna budowę, sposób działania rozjazdów kolejowych i skrzyżowań torów. / K_W09 W3/ Ma wiedzę w zakresie technologii i organizacji budowy dróg kolejowych, przygotowaniu i realizacji procesu budowlanego dotyczącego realizacji inwestycji kolejowych oraz eksploatacji dróg kolejowych / K_W11 W4/ Ma wiedzę na temat podstawowych systemów wspomagania projektowania w budownictwie komunikacyjnym, w szczególności w obszarze projektowania i eksploatacji dróg kolejowych / K_W15 UMIEJĘTNOŚCI U1/ Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji budowli kolejowych oraz umie stosować przepisy prawa budowlanego./ K_U11 U2/ Potrafi wybrać i zastosować metody oraz systemy wspomagania decyzji, tj. DIMO, UNIP do rozwiązywania zadań i problemów związanych z projektowaniem dróg kolejowych, wyznaczaniem parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowych oraz planowaniem robót torowych; potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. / K_U12 U3/ Umie zaprojektować elementy drogi kolejowej w płaszczyźnie pionowej i poziomej, połączenia i skrzyżowania torów. Potrafi wyznaczyć podstawowe parametry techniczno-eksploatacyjne linii kolejowej. / K_U12 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1/ Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie budowy dróg kolejowych; dostrzega potrzeby stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w infrastrukturze komunikacyjnej i transporcie multimodalnym oraz wpływu procesów z tym związanych na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia - warunkiem dopuszczenia do kolokwium zaliczeniowego jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych oraz 100% frekwencja na zajęciach; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia - warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego ćwiczeń laboratoryjnych przy stanowisku komputerowym jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych oraz 100% frekwencja na zajęciach Projekt przejściowy zaliczany poprzez sprawdzenia wykonanego przez studenta opracowania oraz obrony projektu. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej; Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z wynikiem pozytywnym ćwiczeń rachunkowych, laboratoriów, projektu przejściowego, innych form sprawdzenia osiągniętych efektów kształcenia przez studenta. Efekty W1, W2, W3 i W4 sprawdzane są w trakcie zaliczenia (wykładów) Efekty kształcenia W1,W2, W3 i W4 są weryfikowane podczas zaliczenia z przedmiotu, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 55 % punktów za udzielane odpowiedzi z zagadnień przedstawianych na wykładach. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z przedmiotu jest zaliczenie efektów kształcenia U1, U2 oraz U3. Efekty U1, U2 - ich sprawdzenie odbywa się na ćwiczeniach laboratoryjnych. Efekty są weryfikowane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych , poprzez rozwiązywanie zadań i problemów związanych z projektowaniem dróg ko-lejowych, wyznaczaniem parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowych z wykorzystaniem systemów wspomagania decyzji, tj. DIMO, UNIP. Ponadto efekty są weryfikowane na ostatnich zajęciach w formie zaliczenia końcowego mającego wymiar praktyczny i teoretyczny (pytania kontrolne). Efekty kształcenia U1 i U2 są weryfikowane na zajęciach laboratoryjnych, warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie sprawozdań lub zadań w wersji elektronicznej ze wszystkich zagadnień przeprowadzonych na zajęciach laboratoryjnych. Efekty U1, U3, K1 - sprawdzane są na ćwiczeniach, poprzez rozwiązanie zadań, kolokwiów zaliczeniowych w trakcie ćwiczeń oraz podczas rozwiązywania zadań domowych wydanych przez prowadzącego ćwiczenia. Po-nadto efekt jest weryfikowany na ostatnich zajęciach w formie zaliczenia końcowego. Efekty kształcenia U1 i U3 są weryfikowane na ćwiczeniach rachunkowych, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 55 % punktów za udzielane odpowiedzi z zagadnień przedstawianych na ćwiczeniach. Efekty U3, K1 - weryfikacja założonych efektów odbywa się poprzez realizację zadania projektowego w ramach projektu przejściowego, rozwiązywanie zadań i kolokwiów w czasie zajęć projektowych. Zadanie projektowe obejmuje projektowanie wyrównania naprężeń w torze bezstykowym oraz wykonanie projektu procesu technologicznego naprawy nawierzchni. Efekty kształcenia U3 i K1 są weryfikowane w trakcie sprawdzenia projektu przejściowego, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 55 % punktów za projekt przejściowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.