Podstawy nauki o Ziemi 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGGMWSI-PnoZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauki o Ziemi 1 |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+, C 14/+, godziny bezkontaktowe 20 |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka w zakresie: algebry liniowej, geometrii analitycznej, rachunku różniczkowego i całkowego. Fizyka w zakresie: pola grawitacyjnego Ziemi (prawo powszechnego ciążenia); dynamiki i kinematyki bryły sztywnej (w tym zasady dynamiki Newtona); teorii potencjału. Geografia fizyczna i gospodarcza w zakresie: rozwoju i struktury środowiska przyrodniczego na Ziemi; budowy geologicznej Ziemi; hydrosfery, atmosfery i pedosfery. Geodezja podstawowa i astronomia geodezyjna – wykłady na bieżąco. |
Programy: | geodezja i kartografia / wszystkie specjalności |
Autor: | prof. Ireneusz Winnicki |
Skrócony opis: |
Semestr II: Ziemia jako planeta, wiek Ziemi; geometria Ziemi (kształt i rozmiar); siła ciężkości; kinematyka i dynamika Ziemi; ruchy skorupy ziemskiej; budowa Ziemi; formy powierzchni Ziemi; jednostki fizyczno - geograficzne Europy. |
Pełny opis: |
Tematy kolejnych zajęć: Semestr II WYKŁAD 1. Układ Słoneczny. Ziemia jako planeta, wiek Ziemi. 2. Geometria Ziemi (kształt i rozmiar). Siła ciężkości. 3. Kinematyka i dynamika Ziemi. Ruch orbitalny i obrotowy. Prawa Keplera. Przypływy. Siła Coriolisa. 4. Ruchy skorupy ziemskiej. Ruchy orogeniczne. Trzęsienia Ziemi. Wulkany. Lokalizacja i charakterystyka obszarów wulkanicznych w Europie. 5. Budowa Ziemi. Litosfera. Gęstość, przyspieszenie, ciśnienie i temperatura wewnątrz Ziemi. 6. Formy powierzchni Ziemi. Formy planetarne (baseny oceaniczne, cokoły kontynentalne). Formy strukturalne i tektoniczne w obrębie kontynentów. 7. Jednostki fizyczno-geograficzne Europy. Krainy geograficzne Europy. Charakterystyka i opis. 8. Położenie geograficzne Polski. Ukształtowanie powierzchni Polski. Krainy geograficzne Polski. Zaliczenie. Tematy kolejnych zajęć: Semestr II ĆWICZENIA 1. Wyznaczanie wartości siły ciężkości na wybranych planetach. 2. Prędkość polowa – drugie prawo Keplera. Obliczanie wartości przyspieszenia Coriolisa. 3. Referaty na temat ruchów skorupy ziemskiej, trzęsień Ziemi oraz obszarów wulkanicznych w Europie (Islandia, Włochy). 4. Referaty na temat zmian gęstości, przyspieszenia, ciśnienia i temperatury wewnątrz Ziemi. 5. Dyskusja na temat form strukturalnych i tektonicznych w obrębie kontynentów. 6. Charakterystyka i opis krain geograficznych Europy. |
Literatura: |
Podstawowa: - Bajkiewicz – Grabowska E., Mikulski Z.: „Hydrologia ogólna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. - Białousz S., Skłodowski P.: „Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. - Charap J. M.: „Objaśnianie Wszechświata”., Prószyński i S-ka, Warszawa 2002. - Cox B. & Cohen A.: „Wonders of the Universe”., HarperColins Publishers, London 2011. - Gates E.: „Teleskop Einsteina. W poszukiwaniu ciemnej materii i ciemnej energii we Wszechświecie”., Prószyński i S-ka, Warszawa 2010. - Kożuchowski K., „Meteorologia i klimatologia”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. - Kuźnicki F., Białousz S., Skłodowski P.: „Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb”, PWN, Warszawa 1979. Uzupełniająca: - Falkowski T, Złotoszewska-Niedziałek H., „Zarys geologii”, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2009. - Pociask-Karteczka J., „Zlewnia, właściwości i procesy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma wiedzę z zakresu matematyki i fizyki przydatną do rozwiązywania zadań z zakresu podstaw nauk o Ziemi (np. prawo powszechnego ciążenia, zasady dynamiki Newtona, prawa Keplera, wahadło Foucaulta, siła Coriolisa) / G1A_W01. W2 / Ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem geodezja i kartografia, np. geologia, geofizyka, nawigacja, fizyka atmosfery / G1A_W02. W3 / Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu współczesnych metod badania i modelowania kształtu i właściwości fizycznych Ziemi i innych planet; potrafi omówić siły działające w polu grawitacyjnym Ziemi; rozumie istotę siły Coriolisa / G1A_W03. W4 / Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w geodezji i kartografii / G1A_W08. U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, roczników hydrologicznych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / G1A_U01. U2 / Potrafi przygotować w języku polskim i języku angielskim udokumentowane opracowanie problemów z zakresu gleboznawstwa, hydrologii, aerologii / G1A_U03. K1 / Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej w geodezji i kartografii, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje / G1A_K02. K2 / Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania / G1A_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ocena ta jest wpisywana do USOSa w pozycji wykład. Warunkiem zaliczenia przedmiotu (wykładu) jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu przeprowadzone jest w postaci 1 kolokwium w każdym semestrze. Jeżeli wykład kończy się w planie zajęć przed zakończeniem ćwiczeń, ocena zostaje zapamiętana i jest uwzględniona w ocenie końcowej przedmiotu. Efekty kształcenia sprawdzane są podczas kolokwiów i poprzez ocenę poglądów na temat wybranych zdarzeń (np. trzęsienia Ziemi, tsunami) prezentowanych w trakcie dyskusji. WYKŁADY - efekty: W1 – W4, K1 – są sprawdzane w czasie kolokwium oraz dyskusji podczas wykładów. Kolokwium zawiera pytania teoretyczne i problemowe sprawdzające wiedzę wyuczoną. Efekty W1 – W3 – są sprawdzane m. in. na podstawie rozwiązania dwóch prostych zadań odnoszących się do materiału prezentowanego w semestrze (np. wyznaczanie przyspieszenia na wskazanej planecie, określanie prędkości polowej, opis zasad tworzenia map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych). Efekt W4 – jest sprawdzany na podstawie umiejętności oceny skutków katastrof ekologicznych oraz wiedzy na temat ich ograniczania na bazie możliwości geodezji i kartografii. Efekt K1 oceniany jest na podstawie umiejętności interpretacji przypadku katastrofy ekologicznej (np. trzęsienia Ziemi) i jej wpływu na środowisko. Efekty uznaje się za osiągnięte, jeśli student uzyska minimum 60% punktów. Gradacja ocen: <60-65 %) – dostateczny <65–75 %) – dostateczny plus <75-85%) – dobry <85-95%) – dobry plus <95-100%> – bardzo dobry. ĆWICZENIA Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach. Ćwiczenia zaliczane są na ocenę. Efekty: W1 – W3, U1, U2, K1, K2 – są sprawdzane podczas ćwiczeń audytoryjnych. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie uzyskanych pozytywnych ocen z zaleconych do przygotowania prac oraz analiz przypadków pod-czas kierowanych dyskusji. Efekty W1 – W3 – są sprawdzane m. in. na podstawie sprawozdań z poprawnie rozwiązanymi problemami (np. wyznaczanie przyspieszenia na wskazanej planecie, określanie prędkości polowej, wyznaczanie wartości przyspieszenia Coriolisa w funkcji szerokości geograficznej, opis zasad tworzenia map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych). Efekt W2 sprawdzany jest dodatkowo na podstawie sprawozdania z zadania: tworzenie map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz krótkiego streszczenia w języku polskim i angielskim (efekt U2). Efekty K1 i K2 są sprawdzane na podstawie obserwacji studentów na zajęciach – umiejętność współpracy, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, obrona swoich wniosków. Efekt K2 sprawdzany jest również podczas wspólnego (podgrupa 4 osobowa) rozwiązywania problemów (ćwiczenia audytoryjne). Efekt U1 sprawdzany jest podczas ćwiczeń (praca w podgrupach) oraz na podstawie ocenianych projektów. Efekt U2 sprawdzany jest na podstawie opracowanie, którego streszczenie przygotowane jest w języku angielskim. Efekty oceniane łącznie uznaje się za osiągnięte, jeśli student poprawnie odpowiedział na pytania sprawdzające zadawane podczas zajęć i poprawnie wykonał wszystkie zadania wraz z prawidłowo wykonanymi sprawozdaniami uzasadniającymi dobór metod, analiz danych oraz poprawnie wyciągniętymi wnioskami. Wytyczne do wykonania zadań podaje prowadzący zajęcia. Kryteria oceniania: 3.0 – formalnie poprawne wykonanie zadań; 3.5 – dodatkowo student potrafi odpowiedzieć na pytania wyjaśniające dotyczące wykonania zadań; 4.0 – jw. oraz student potrafi wyjaśnić, dlaczego wybrał konkretne rozwiązanie; 4.5 – jw. oraz student potrafi podać rozwiązanie alternatywne i krytycznie ocenić uzyskane wyniki; 5.0 – jw. oraz student potrafi opisowo i graficznie poprawnie udokumentować wykonanie zadania. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.