Instalacje budowlane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGBXCNI-Ib |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instalacje budowlane |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 10/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Budownictwo ogólne / wymagania wstępne znajomość podstaw projektowania architektonicznego Hydraulika i hydrologia / znajomość zasad przepływów w przewodach pod ciśnieniem |
Programy: | Budownictwo (nabór 2012/2013) |
Autor: | mgr inż. Andrzej Zieliński |
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia przedmiotu jest ogólne zapoznanie studentów z instalacjami sanitarnymi i elektrycznymi w budynku wraz z podstawami ich projektowania. |
Pełny opis: |
Wykład / wykład informacyjny z prezentacją multimedialną 1. Sieci zewnętrzne i instalacje wodociągowe 4 h 2. Sieci zewnętrzne i instalacje kanalizacyjne 2 h 3. Urządzenia do oczyszczania ścieków 2 h 4. Instalacje wentylacyjne naturalne i mechaniczne 2 h 5. Kotły i kotłownie. Systemy ogrzewania budynków 3 h 6. Niekonwencjonalne źródła energii 2 h 7. Instalacje gazowe 1 h 8. Instalacje elektryczne w budownictwie. Zabezpieczenie przed porażeniem 2 h 9. Budynek inteligentny. Systemy automatycznego sterowania awaryjnego zasilania 2 h Ćwiczenia / ćwiczenia rachunkowe są realizowane metodą problemowo-dyskusyjną. 1. Instalacje wodociągowe wewnętrzne – zasady projektowania 3h 2. Instalacje kanalizacyjne wewnętrzne zasady projektowania 2 h 3. Instalacje centralnego ogrzewania – zasady obliczania 3 h 4. Zasady prowadzenia instalacji elektrycznej w budynku 2 h |
Literatura: |
podstawowa: Kryger K. Sieci ciepłownicze. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006 Hermgren P., Wannfors H. ABC domu, Arkady 2007 Żuchowiecki W. Wodociągi i kanalizacje, t. 1 i 2 Projektowanie, montaż, eksploatacja, modernizacja, Verlag Dashofer, Warszawa 2002 Mikulik J. Budynek inteligentny, Wyd. P. Śląskiej, 2005 Pełech A. Wentylacja i klimatyzacja – podstawy, Wyd. Politechniki Warszawskiej 2011 uzupełniająca: Oszczak W. Jak taniej ogrzać dom, WKiŁ 2007 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007 Markiewicz H. Instalacje energetyczne, WNT 1996 |
Efekty uczenia się: |
W1 - ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie / K _W02 W2 - ma podstawową wiedzę o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko / K _W05 U1 - potrafi wykorzystać algorytmy projektowania do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie instalacji budowlanych / K _U09 U2 - potrafi dokonać wstępnej analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych / K _U12 K1 - ma świadomość ważności i zrozumienie skutków oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko / K_K02 K2 - ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku zawodowym związanym z budownictwem wraz z wyposażeniem budynków w instalacje budowlane oraz jest świadomy wagi zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas realizacji robót budowlanych i instalacyjnych. K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja efektów uczenia Efekty uczenia są realizowane na rodzajach zajęć, określonych w poniższej matrycy. Wykład Ćwiczenia W1 X W2 X U1 X U2 X K1 X K2 X Sposoby weryfikacji efektów uczenia W1 - wykład Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 10 krótkich pytań dotyczących zagadnień prawnych urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie, w tym po 3 z instalacji; • wodnych, • kanalizacyjnych • ogrzewania i wentylacji oraz 1 z instalacji gazowych lub elektrycznych. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na 6 pytań. W2 – wykład Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 6 krótkich pytań dotyczących przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko, w tym po 2 z zakresu • uzdatniania wody • oczyszczanie ścieków • odpylania gazów odlotowych Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na 3 pytania. U1 – ćwiczenia Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 10 krótkich pytań dotyczących zasad projektowania instalacji budowlanych w tym po 3 z instalacji; • wodnych, • kanalizacyjnych • ogrzewania i wentylacji oraz 1 z instalacji gazowych lub elektrycznych. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na 6 pytań. U2 – ćwiczenia Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na 3 pytania. K1 – wykład Założony efekt jest weryfikowany łącznie z efektem W1 w trakcie pisemnego sprawdzianu. K2 – wykład Założony efekt jest weryfikowany łącznie z efektem W2 w trakcie pisemnego sprawdzianu. Kryteria oceniania efektów uczenia W1 - wykład Ocena 2: Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie – poprawna odpowiedź na mniej niż 6 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 3: Student ma w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych - poprawna odpowiedź na 6 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 4: Student ma pełną wiedzę w zakresie dwóch podstawowych działów instalacji sanitarnych i odpowiedział poprawnie na 8 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 5: : Student ma pełną wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie – poprawna odpowiedź na 10 pytań podczas sprawdzianu W2 - wykład Ocena 2: Student nie ma podstawowej wiedzy o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko – poprawna odpowiedź na mniej niż 3 pytania podczas sprawdzianu. Ocena 3: Student ma podstawową wiedzę o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko – poprawna odpowiedź na 3 pytania podczas sprawdzianu. Ocena 4: Student ma ugruntowaną wiedzę w zakresie dwóch metod przeciwdziałania negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko oraz odpowiedział poprawnie na 5 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 5: Student ma pełną wiedzę o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko – poprawna odpowiedź na 6 pytań podczas sprawdzianu. U1 - ćwiczenia Ocena 2: Student nie potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie instalacji budowlanych metod matematycznych – poprawna odpowiedź na mniej niż 6 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 3: Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich zasady projektowania prostych instalacji budowlanych – poprawna odpowiedź na 6 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 4: Student potrafi w pełni wykorzystać zasady projektowania prostych instalacji budowlanych w zakresie dwóch podstawowych instalacji sanitarnych oraz udzielił poprawnej odpowiedzi na 8 pytań podczas sprawdzianu. Ocena 5: Student potrafi w pełni wykorzystać zasady projektowania prostych instalacji budowlanych oraz udzielił poprawnej odpowiedzi na 10 pytań podczas sprawdzianu. U2 - ćwiczenia Ocena 2: Student nie potrafi dokonać wstępnej analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych – udzielił mniej niż 3 poprawne odpowiedzi podczas sprawdzianu Ocena 3: Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać wstępnej analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych - udzielił 3 poprawnych odpowiedzi podczas sprawdzianu. Ocena 4: Student potrafi w stopniu dobrym dokonać analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych – udzielił 4 poprawne odpowiedzi podczas sprawdzianu Ocena 5: Student potrafi w pełni dokonać wstępnej analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych - udzielił 5 poprawnych odpowiedzi podczas sprawdzianu K1 – wykład Ocena nzal: Student nie ma świadomość ważności i nie rozumie skutków oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko. Ocena zal: Student ma świadomość ważności i rozumie skutki oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko K2 – wykład Ocena nzal: Student nie ma przygotowania niezbędnego do pracy w środowisku zawodowym związanym z budownictwem wraz z wyposażeniem budynków w instalacje budowlane oraz nie jest świadomy wagi zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas realizacji robót budowlanych i instalacyjnych. Ocena zal: Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku zawodowym związanym z budownictwem wraz z wyposażeniem budynków w instalacje budowlane oraz jest świadomy wagi zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas realizacji robót budowlanych i instalacyjnych. Uwaga: oceny „połówkowe” (3,5 i 4,5) stosuje się w przypadkach osiągnięcia efektu uczenia na poziomie pośrednim pomiędzy ocenami 3 a 4 oraz między 4 a 5. Kryteria zaliczania rodzaju zajęć Ocena z wykładów jest oceną uśrednioną z oceniania efektów uczenia W1 i W2. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie oceny uśrednionej z oceniania efektów uczenia U1 i U2. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.