Instalacje budowlane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGBKCSI-Ib |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instalacje budowlane |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 40/+ ; C 20/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Budownictwo ogólne / wymagania wstępne: znajomość układów funkcjonalnych budynków i materiały stosowane do ich realizacji Hydraulika i hydrologia / wymagania wstępne: rodzaje kanałów otwartych i sieci wodociągowych, ruch wody w gruncie. |
Programy: | Budownictwo (początek 2014/15) |
Autor: | dr inż. Marian Sobiech |
Bilans ECTS: | Udział w zajęciach wykładowych: 40 godz. Udział w zajęciach ćwiczeniowych: 20 godz. Przygotowanie się do sporządzania planów instalacji 40 godz. Przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego: 20 godz. Razem: 120 godzin - 4 ECTS. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę związaną z instalacjami budowlanymi, które stanowią wyposażenie sanitarne i mechaniczne każdego budynku. Stanowią one o trwałości budynku, ponieważ zapewniają ogrzewanie, wentylację, jest doprowadzona woda, odprowadzane są ścieki, występuje przeciwpożarowe zabezpieczenie budynków, woda do gaszenia pożaru, powietrze do ochrony dróg ewakuacyjnych przed zadymieniem. Przedstawia się wiadomości z zakresu instalacji występujących w budynkach, które musi posiadać inżynier budowlany odpowiadający za sprawne funkcjonowanie, remonty i modernizację budynków w zakresie instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Ponadto przekazywana jest wiedza związana z bezpieczeństwem przeciwpożarowym budynków i roli instalacji hydrantowej, tryskaczowej oraz wentylacji oddymiającej i napowietrzającej w realizacji ochrony przeciwpożarowej stref i dróg ewakuacyjnych budynków. |
Pełny opis: |
Wykład / wykład informacyjny z prezentacją multimedialną oraz wykład problemowy. 1. Instalacje wodociągowe - 4h. 2. Instalacje wodne p.poż. – 2h. 3. Instalacje kanalizacyjne – 4h. 4. Sieci wodociągowe – 4h. 5. Sieci kanalizacyjne – 4h. 6. Instalacje c.o. – 4h. 7. Instalacje wentylacji i klimatyzacji 4h. 8. Instalacje gazowe - 4h. 9. Instalacje elektryczne – 4h. 10. Oczyszczalnie ścieków – 4h. 11. Stacje uzdatniania wody – 2h. Ćwiczenia / ćwiczenia rachunkowe są realizowane metodą problemowo-dyskusyjną. Analizowane są zagadnienia, będące przedmiotem poszczególnych ćwiczeń audytoryjnych. Wyniki analiz nanoszone są na podkład budowlany budynku każdego studenta. 1. Sporządzenie bilansu wody budynków mieszkalnych, hotelowych, biurowych wraz z opisem parametrów jej jakości. Dobór średnic przewodów i armatury czerpalnej, regulacyjnej i zabezpieczającej przed nadmiernym ciśnieniem – 6h. 2. Bilans ścieków sanitarnych i deszczowych budynków mieszkalnych, hotelowych, biurowych i hal przemysłowych. Dobór średnic przewodów kanalizacyjnych i przyborów sanitarnych – 4h. 3. Podstawy sporządzania bilansu ciepła budynku. Dobór grzejników, nagrzewnic i ustalenie tras przewodów instalacji do ogrzewania budynku – 4h. 4. Podstawy sporządzania bilansu powietrza wentylacyjnego budynku, kwestia udziału powietrza świeżego. Ustalenie podstawowych procesów uzdatniania powietrza, jak ogrzewanie, chłodzenie, nawilżanie – 2h. 5. Seminarium zaliczeniowe – tematyka ćwiczeń do wykładów nr 1, 3, 6 i 7 – 4h. |
Literatura: |
Podstawowa: J. Chudzicki, S.Sosnowski, Instalacje wodociągowe. Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2005r. J. Chudzicki, S.Sosnowski, Instalacje kanalizacyjne. Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2004r. Praca zbiorowa – tłum. z języka niemieckiego: S. Broszkiewicz, M. Dobrzyński, K. Gasz, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, wyd. ISBN, E. Osuch-Pajdzińska, M. Roman Sieci i obiekty wodociągowe, Oficyna Wydawnicza PW 2008. A. Szpindor Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady 1998. Recknagek, Springer, Schramek. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, OMNI SCALA Wrocław 2008. L. Laskowski Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku. Oficyna Wydawnicza PW 2005. W.M. Lewandowski – praca zbiorowa. Konwencjonalne i odnawialne źródła energii. Gdańsk 1996. Heinrich. Z. i inni. Wiejskie oczyszczalnie ścieków. Arkady 1984. Praca zbiorowa. Oczyszczanie ścieków miejskich. Arkady 1972. Uzupełniająca: Szpindor Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady 1998. Praca zbiorowa, Poradnik majstra budowlanego, Arkady, Warszawa 2000 r. Praca zbiorowa, Vademecum budowlane, Arkady, Warszawa 2001 r. Rozp. Min. Infr. Z dnia 2 kwietnia 2002r z późn. zmianami. (Dz. U. Nr 75.) Warunki techniczne wykonania i odbioru zbiorników betonowych oczyszczalni ścieków. |
Efekty uczenia się: |
W1 - Ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień prawnych i technicznych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych oraz elektrycznych w budownictwie. K_W02 W2 - Ma podstawową wiedzę z zakresu i rozwoju instalacji budowlanych i o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego tych instalacji na środowisko. K_W05 U1 - Potrafi wykorzystać algorytmy projektowania do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie instalacji budowlanych. K_U09 U2 - Potrafi dokonać wstępnej analizy efektywności, kosztów i czasu realizacji instalacji budowlanych. K_U12 K1- Ma świadomość wagi i zrozumienia skutków działalności inżynierskiej w budownictwie, w tym wpływu instalacji budowlanych na użytkowanie budynku oraz na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. K_K02 K2 - Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku zawodowym związanym z budownictwem wraz z wyposażeniem budynków w instalacje budowlane oraz jest świadomy wagi zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas realizacji robót budowlanych i instalacyjnych. K_K03. |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja efektów uczenia Efekty uczenia są realizowane na rodzajach zajęć, określonych w poniższej matrycy. Wykład Ćwiczenia W1 X W2 X U1 X U2 X K1 X K2 X Sposoby weryfikacji efektów uczenia W1 – wykład Weryfikacja efektu odbywa się w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania problemowe. Pytania dotyczą przedmiotowego zakresu wiedzy w odniesieniu do tematyki prawnej i technicznej współczesnych instalacji budowlanych. Zagadnienia prawne odnoszą się do bezpieczeństwa konstrukcji i użytkowania budynków, a techniczne określają wymagane parametry techniczne instalacji, aby spełnić wymagania prawne. Do przygotowania się studenci dostają 10 pytań, a trzy wymagane na zaliczenie przedmiotu obejmują problematykę instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych, ogrzewania i wentylacji budynków. Na oceną dostateczna trzeba zaliczyć każde pytanie w formie opisowej każdego zagadnienia. Na ocenę dobrą trzeba dodatkowo zilustrować dwie instalacje schematami technologicznymi. Ocena bardzo dobra gdy trzy tematy będą opisane i zilustrowane schematami technologicznym z opisem powiazań funkcjonalnych. Zaliczenie całego efektu odbywa się poprzez zaliczenie, na właściwym poziomie, każdego „efektu cząstkowego” dotyczącego trzech wymienionych działów. Warunkiem zaliczenia każdego efektu cząstkowego na jedną z ocen jest udzielenie prawidłowych, pisemnych odpowiedzi na pytania. W2 – wykład Weryfikacja efektu odbywa się w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania problemowe. Pytania dotyczą przedmiotowego zakresu wiedzy w odniesieniu do rozwoju współczesnych instalacji budowlanych w dziedzinie wodociągowo-kanalizacyjnej, ogrzewania i wentylacji i ich wpływu na środowisko. Struktura pytań oraz warunki zaliczenia – jak w efekcie W1. U1 – ćwiczenia Weryfikacja odbywa się poprzez rozwiązanie zadań, polegających na zaplanowaniu instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych, ogrzewania i wentylacji w wybranym budynku przez każdego studenta. Warunkiem zaliczenia efektu jest wykazanie się umiejętnością wykonywania, na właściwym poziomie, elementarnych obliczeń zapotrzebowania na wodę, ilości ścieków, zapotrzebowania na moc cieplną budynku, powietrza wentylacyjnego i dobór przekroju instalacji oparty na wskaźnikach. Ponadto, wyniki tych obliczeń muszą być naniesione w formie graficznej, w technice ACAD, na podkład budowlany danego budynku. Analizy są zawarte w formie opisu i zestawień tabelarycznych obliczeń. U2 – ćwiczenia Weryfikacja odbywa się poprzez analizę wskaźnikowych kosztów realizacji instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych, ogrzewania i wentylacji w wybranym budynku przez każdego studenta wraz z oszacowaniem czasu realizacji w powiazaniu z wybraną technologią realizacji wymienionych instalacji w budynku. Warunkiem zaliczenia efektu jest wykazanie się umiejętnością dokonywania analiz wskaźnikowych i wybieranie rozwiązań optymalnych dla danego budynku. Analizy są zawarte w formie opisu i zestawień tabelarycznych. K1 – wykład Założony efekt jest weryfikowany w trakcie pisemnego sprawdzianu, co odnosi się tematycznie do efektów W1 i W2. Warunkiem osiągnięcia efektu jest opisanie uwarunkowań przyjętych rozwiązań instalacyjnych w budynku na bezpieczeństwo jego użytkowania i oddziaływanie na środowisko. K2 – wykład Założony efekt jest weryfikowany w trakcie pisemnego sprawdzianu, co odnosi się tematycznie do efektów W1 i W2. Warunkiem osiągnięcia efektu jest opisanie zagadnień koordynacji rozwiązań instalacyjnych z elementami konstrukcji budowlanej w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy przyszłej realizacji robót budowlanych i instalacyjnych. Kryteria oceniania efektów uczenia W1 - wykład Ocena 2: Formalnie brak poprawnego opisania zakresu sprawdzianu pisemnego. Ocena 3: Zna jak opisać trzy tematy w zakresie podstawowym, a dotyczące problematyki wodociągowo-kanalizacyjnej, ogrzewania i wentylacji. Ocena 4: Zna jak opisać trzy tematy w zakresie podstawowym, a dotyczące problematyki wodociągowo-kanalizacyjnej, ogrzewania i wentylacji, w tym dodatkowo dwa tematy zilustrowane schematami instalacji. Ocena 5: Zna jak opisać trzy tematy w zakresie podstawowym, a dotyczące problematyki wodociągowo-kanalizacyjnej, ogrzewania i wentylacji, trzy tematy zilustrowane schematami instalacji w tym dodatkowo wie, jakie kryteria techniczne i ekonomiczne muszą spełniać wymienione instalacje. W2 - wykład Oceny, jak przy ocenie efektu W1, lecz wymagane opisanie problematyki rozwoju instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych, ogrzewania i wentylacji i ich wpływ na środowisko. U1 - ćwiczenia Ocena 2: Formalnie brak poprawnego opracowania z ćwiczeń. Ocena 3: Potrafi opracować w ACAD rzuty instalacji w budynku oraz krótki opis techniczny. Ocena 4: Potrafi opracować w ACAD plan sytuacyjny, rzuty instalacji w budynku oraz opis techniczny i dodatkowo plan zagospodarowania terenu. Potrafi objaśnić przyjęte rozwiązania instalacji. Ocena 5: Potrafi opracować w ACAD plan sytuacyjny, plan zagospodarowania terenu, rzuty instalacji w budynku, opis techniczny z informacją o Planie BIOZ oraz dodatkowo schematy, jako rozwinięcia instalacji. Potrafi uzasadnić poprawność zaprojektowanych instalacji. U2 – ćwiczenia Ocena 2: Formalnie brak poprawnego opracowania z ćwiczeń. Ocena 3: Potrafi opracować wskaźnikową analizę kosztów i czasu realizacji jednej instalacji zaplanowanej w ACAD na rzutach instalacji w budynku i zamieścić wyniki analizy w opisie. Ocena 4: Potrafi opracować wskaźnikową analizę kosztów i czasu realizacji dwóch instalacji zaplanowanych w ACAD na rzutach instalacji w budynku i zamieścić wyniki analizy w opisie. Ocena 5: Potrafi opracować wskaźnikową analizę kosztów i czasu realizacji trzech instalacji zaplanowanych w ACAD na rzutach instalacji w budynku i zamieścić wyniki analizy w opisie. K1: wykład Ocena 2: Student nie wykazuje się świadomością, że o bezpieczeństwie użytkowania budynku decydują instalacje budowlane , w które jest on wyposażony. Ocena 3: Student ma świadomość, że o bezpieczeństwie użytkowania budynku decydują instalacje budowlane , w które jest on wyposażony i jest w stanie ponosić odpowiedzialność za podstawowe obliczenia ilości wody do celów pożarowych. Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz zna rozwiązania techniczne instalacji hydrantów wewnątrz budynku, które wspierają bezpieczeństwo ewakuacji ludzi z budynku w czasie pożaru. Ocena 5: Jak na ocenę 4 lecz dodatkowo zna podnoszenie bezpieczeństwa użytkowania budynku poprzez zastosowanie instalacji wentylacji, w tym wentylacji oddymiającej i napowietrzającej drogi ewakuacyjne w budynku. K2: wykład Ocena 2: Student nie wykazuje się świadomością, że o bezpieczeństwie robót budowlanych decyduje ich koordynacja z robotami instalacyjnymi. Ocena 3: Student ma świadomość, że o bezpieczeństwie robót na budowie decyduje wielobranżowa koordynacja tych prac. Zna podstawowe zasady kolejności prowadzenia robót budowlanych i instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych. Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz zna warunki koordynacji robót ogrzewania i instalacji elektrycznych oraz teletechnicznych. Ocena 5: Jak na ocenę 4 lecz dodatkowo zna warunki koordynacji robót budowlanych z instalacjami wentylacji bytowej i ochrony przeciwpożarowej. Potrafi opisać wpływ dobrej koordynacji na przepisy bhp. Uwaga: oceny „połówkowe” (3,5 i 4,5) stosuje się w przypadkach osiągnięcia efektu uczenia na poziomie pośrednim pomiędzy ocenami 3 a 4 oraz między 4 a 5. Kryteria zaliczania rodzajów zajęć Przedmiot zaliczany jest na podstawie przedstawienia dokumentacji z ćwiczeń i stosownie do kompletności jej zakresu opisanego w efektach U1 i U2 wystawiana jest ocena z tego modułu. Ocena z zaliczenia przedmiotu jest oceną wystawianą zgodnie z zakresem opisanym w efektach W1, W2 i K1, K2. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.