Metodyka programowania obiektowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELXXCXD-MPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka programowania obiektowego |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | III stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 15/x ; L 15/+ ; Razem:30 |
Programy: | Dyscyplina naukowa studiów: Elektronika, Telekomunikacja |
Autor: | dr hab. inż. Jacek Starzyński |
Bilans ECTS: | aktywność/obciążenie studenta w godz: 1. Udział w wykładach / 15 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 3. Udział w laboratoriach / 15 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów i opracowanie sprawozdań / 25 5. Udział w konsultacjach / 8 6. Przygotowanie do egzaminu / 2 7. Udział w egzaminie /2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 97 / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.= 40 / 1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3.+4.=40 / 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z najważniejszymi metodami tworzenia niezawodnego oprogramowania w językach obiektowych: zasady projektowania programu, właściwe wykorzystanie obiektowości (enkapsulacja, polimorfizm, abstrakcja), metody testowania kodu, przyrostowa budowa oprogramowania i jego konserwacja. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Podstawy programowania obiektowego Koncepcja klasy i obiektu, paradygmat obiektowy: abstrakcja, hermetyzacja, dziedziczenie polimorfizm. Języki obiektowe. (3 godziny) 2. Kodowanie klas w językach obiektowych Realizacja hermetyzacji i abstrakcji, budowa klasy w Javie i C++, parametryzacja klas (szablony w C++ i generics w Javie), konstruktory, zarządzanie pamięcią. (3 godziny) 3. Paradygmat obiektowy w praktyce JFS i STL: przykłady konsekwentnego stosowania paradygmatu obiektowego na przykładzie podstawowych bibliotek Javy i C++. (3 godziny) 4. Wytwarzanie oprogramowania Znaczenie testowania w wytwarzaniu kodu, narzędzia do przyrostowego tworzenia oprogramowania i pracy w zespole, metodyki zwinne, testowanie jednostkowe – narzędzia. (3 godziny) 5. Wzorce projektowe Znaczenie szablonów w wytwarzaniu oprogramowania, wzorce projektowe jako zaawansowane szablony, podstawowy katalog wzorców projektowych. (2 godziny) 6. Refaktoryzacja kodu Pielęgnacja oprogramowania, ocena jakości kodu: metryki i brzydkie zapachy, poprawianie oprogramowania. (1 godzina) Laboratorium: 1. Projektowanie i implementacja klas - 3 godziny 2. Wykorzystanie abstrakcji - 3 godziny 3. Testy jednostkowe - 3 godziny 4. Wzorce projektowe - 4 godziny 5. Refaktoryzacja - 2 godziny |
Literatura: |
I. Graham: Metody obiektowe, WNT 2002 M. Fowler, K. Beck, J. Brant, W. Opdyke, D. Roberts: Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion 2010/2011 (jest też wydanie WNT 2006) E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides: Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania wielokrotnego użytku, WNT 2005 |
Efekty uczenia się: |
W1: Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu programowania jako narzędzia rozwiązywania zagadnień naukowych i inżynierskich. / K_W01, K_W05 U1 Doktorant potrafi wykorzystać poznane narzędzia symulacji komputerowej do realizacji projektów obszarze elektroniki i telekomunikacji. / K_U04, K_U07 U2 Doktorant potrafi projektować urządzenia elektroniczne wykorzystując komputerowe narzędzia wspomagania projektowania. / K_U07 K1 Doktorant potrafi pracować w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. / K_K03, K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na podstawie egzaminu. Egzamin przeprowadzany jest na ostatnich zajęciach. Warunkiem przystąpieniado egzaminu jest zaliczenie laboratorium. Do zaliczenia laboratorium wymagane jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboatoryjnych. Efekty U1, U2, K1 sprawdzane są w trakcie bieżącej kontroli wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. Efekt W1 sprawdzany jest na egzaminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.