Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy techniki lotniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WELEPWSI-PTL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy techniki lotniczej
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

Wykładów 30/+ lab 14/+; Razem 44

Przedmioty wprowadzające:

brak

Programy:

semestr czwarty/ elektronika i telekomunikacja/radioelektroniczne urządzenia pokładowe

Autor:

dr inż. Mirosław Wróblewski

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach /30

2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów/ 16

3. Udział w laboratoriach / 14

4. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów i opracowanie wyników / 28

5. Udział w konsultacjach / 2

6. Przygotowanie do zaliczenia / 20

7. Udział w zaliczeniu /2

sumaryczne obciążenie pracą studenta : 114 /4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli 48/ 2

Zajęcia o charakterze praktycznym 14/2

Skrócony opis:

Podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu. Podstawy konstrukcji samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków powietrznych. Konstrukcja i działanie lotniczych zespołów napędowych, urządzeń, instalacji i systemów awionicznych. Wyposażenie ratowniczo-wysokościowe wojskowych statków powietrznych. Lotnicze środki bojowe i systemy uzbrojenia wojskowych statków powietrznych. Podstawowe charakterystyki eksploatacyjne, osiągi i zastosowanie wybranych wojskowych statków powietrznych. Organizacja obsług technicznych, niezawodność i bezpieczeństwo eksploatacji techniki lotniczej. Podstawy zarządzania eksploatacją techniki lotniczej.

Pełny opis:

Wykłady

1. Podstawy aerodynamiki / 2 godziny;

2. Podstawy mechaniki lotu / 2 godziny;

3. Konstrukcja samolotów / 2 godziny;

4. Konstrukcja śmigłowców / 2 godziny;

5. Konstrukcja i działanie lotniczych zespołów napędowych / 2 godziny;

6. Podstawy nawigacji lotniczej / 2 godziny;

7. Systemy sterowania statków powietrznych (autopiloty) / 2 godziny;

8. Urządzenia, instalacje i systemy awioniczne statków powietrznych / 2 godziny;

9. Wyposażenie ratowniczo-wysokościowe statków powietrznych / 2 godziny;

10. Lotnicze środki bojowe i pokładowe systemy sterowania uzbrojeniem / 2 godziny;

11. Niezawodność, efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych / 2 godziny;

12. Podstawy zarządzania eksploatacją statków powietrznych / 2 godziny;

13. Informatyczne systemy wspomagania eksploatacji statków powietrznych / 2 godziny;

14. Podstawowe charakterystyki, osiągi i zastosowanie bojowe wybranych wojskowych statków powietrznych (MiG-29, F-16 C) / 2 godziny;

15. Bezzałogowe statki powietrzne - konstrukcja i zastosowanie / 2 godziny.

Laboratoria

1. Wprowadzenie do eksperymentalnego badania charakterystyk aerodynamicznych statków powietrznych z wykorzystaniem tunela aerodynamicznego /2 godziny;

2. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych lotniczych zespołów napędowych / 4 godziny;

3. Badanie przyrządów areometrycznych i centrali aerometrycznej / 2 godziny;

4. Symulatory lotnicze / 2 godziny;

5. Realizacja wybranych prac obsługowych wojskowych statków powietrznych / 4 godziny.

Literatura:

odstawowa:

1. Balicki W. i inni: Lotnicze zespoły napędowe. Cz 2. WAT, Warszawa 2011.

2. Krzyżanowski A.: Mechanika lotu. WAT, Warszawa 2009.

3. Polak Z., Rypulak A.: Awionika, przyrządy i systemy pokładowe. WSOSP, Dęblin 2002.

4. Sobieraj W. : Aerodynamika. WAT, Warszawa 2014.

uzupełniająca:

1. Danilecki S.: Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. Oficyna Wydawnicza politechniki Wroc., Wrocław 2004.

2. Narkiewicz J.: Podstawy układów nawigacyjnych. WKŁ, Warszawa 1999.

3. Nita P.: Projektowanie lotnisk i portów lotniczych. WKŁ, Warszawa 2014.

4. Pilot's Handbook of Aeronautical Knowledge. FAA-H-8083-25A. U.S. Departament of Transportation. FAA 2008.

Efekty uczenia się:

W_22J_03 posiada wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i eksploatacji systemów nawigacyjnych będących na wyposażeniu SZ RP

W_22J_07 posiada wiedzę z zakresu znajomości rodzajów sił zbrojnych, struktur organizacyjnych, wyposażenia, rodzajów działań bojowych i ich zabezpieczenia, systemu dowodzenia i stopnia jego automatyzacji

U_22J_07 potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego układu lub systemu

K_22J_03 rozumie znaczenie wykorzystania radioelektronicznych urządzeń pokładowych w procesie kształtowania świadomości sytuacyjnej

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia z oceną. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest udział studenta w laboratoriach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)