Środowiska programowe w systemach pomiarowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEMCSM-ŚPwSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowiska programowe w systemach pomiarowych |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/X; C -/-; L 24/+; Razem: 44 |
Przedmioty wprowadzające: | Metodyka i techniki programowania / Wymagania wstępne: umiejętność projektowania i przedstawiania algorytmu, programowania strukturalnego, tworzenia funkcji i przekazywania do nich parametrów. Języki programowania / Wymagania wstępne: umiejętność wykorzystania mechanizmów programowania obiektowego, projektowania graficznych interfejsów użytkownika, programowania wielowątkowego. Architektura komputerów i systemy operacyjne / Wymagania wstępne: klasyfikacja i funkcje systemu operacyjnego, znajomość pojęć procesu i wątku, organizacji systemu plików, ich atrybutów i uprawnień, komunikacji i pracy w sieci. |
Programy: | Kierunek: Elektronika i Telekomunikacja Specjalność: Systemy informacyjno-pomiarowe |
Autor: | dr hab. inż. Marek KUCHTA, mgr inż. Krzysztof KOCOŃ |
Skrócony opis: |
Zapoznanie i nauczenie algorytmów tworzenia oprogramowania z wykorzystaniem standardowych środowisk programistycznych, takich jak Microsoft Visual Studio oraz Android Studio, na potrzeby sterowania przyrządami i systemami pomiarowymi, sterowania pomiarami oraz zbierania i przetwarzania danych pomiarowych w sposób zautomatyzowany. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne: Tematy kolejnych zajęć (po 2 godz. lekcyjne) 1. ZINTEGROWANE ŚRODOWISKO PROGRAMISTYCZNE IDE. Struktura głównego menu, pasek narzędzi, inspektor obiektów, projektowanie interfejsu aplikacji, metody zdarzeniowe. 2. APLIKACJE WINDOWS FORMS Tworzenie aplikacji, dodawanie kontrolek do formularza, przetwarzanie zdarzeń, wykorzystanie menu i okien dialogowych 3. WYBRANE TECHNIKI PROGRAMOWANIA DLA SYSTEMU MS WINDOWS. Zarządzane biblioteki DLL, tworzenie biblioteki, statyczne i dynamiczne ładowanie biblioteki DLL, mechanizm PInvoke i funkcje Win32, wysyłanie i odbieranie komunikatów Windows. 4. TYPY ZMIENNYCH I INSTRUKCJE STERUJĄCE. Deklarowanie zmiennych, inicjacja i przypisanie wartości, typ logiczny i operatory logiczne, pętle, typy złożone, konwersja i rzutowanie typu, obsługa wyjątków, łańcuchy znakowe, typ wyliczeniowy i zbiór, struktury. 5. WSKAŹNIKI I REFERENCJE. Wskaźniki do zmiennych i obiektów, stos i sterta, operatory dostępu, zagrożenia związane z wykorzystaniem wskaźników, referencje. 6. PROGRAMOWANIE MODULARNE. Definiowanie funkcji, interfejs modułu, plik nagłówkowy modułu, argumenty funkcji, referencje i wskaźniki jako argumenty funkcji, wartość zwracana przez funkcję, wskaźniki do funkcji. 7. PROGRAMOWANIE ZORIENTOWANE OBIEKTOWO. Pojęcia obiektu i klasy, tworzenie obiektów, interfejs i implementacja klasy, ustalanie zakresu dostępności pól i metod, inicjowanie stanu obiektu – konstruktor, usuwanie obiektów, metody prywatne, metody statyczne. 8. APLIKACJE WINDOWS PRESENTATION FUNDATION (WPF). Budowanie aplikacji WPF – język znaczników XAML, analiza kodu XAML, obsługa zdarzeń - wyzwalacze (triggers), tworzenie obiektu w kodzie XAML, walidacja danych. 9. ŚRODOWISKO ANDROID STUDIO. Użycie kreatora aplikacji, zasoby, edycja wyglądu, definiowanie stylów, przygotowanie interfejsu użytkownika, uruchomianie wątku w drugim planie, komunikowanie się aplikacji z zasobami Internetu. 10. PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ DLA URZĄDZEŃ MOBILNYCH. Relacyjna baza danych SQLite, pobieranie i zapisywanie danych do bazy, tworzenie grafiki 2D oraz 3D, konfigurowanie emulatora AVD. Laboratoria /metody dydaktyczne: Tematy kolejnych zajęć (po 4 godz. lekcyjne) 1. Środowisko programistyczne Microsoft Visual C# 2013 2. Tworzenie aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki Windows Forms platformy .NET 3. Użycie biblioteki Windows Presentation Fundation (WPF) 4. Środowisko programistyczne Android Studio 5. Przygotowanie interfejsu użytkownika dla systemu Android 6. Dostęp do danych z wykorzystaniem systemy SQLite |
Literatura: |
podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania Wantoch-Rekowski R.: Android w praktyce - projektowanie aplikacji. Wyd. Naukowe PWN, 2014 Stasiewicz A.: Android Studio - podstawy tworzenia aplikacji. Helion 2015 Sharp J.: Microsoft Visual C# 2010 : krok po kroku. Wyd. APN PROMISE, Warszawa 2010. Matulewski J.: Visual C# 2008 : projektowanie aplikacji – pierwsze starcie. Helion, Gliwice 2008. uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania Zapata B. C.: Android Studio - podstawy. Helion 2015 Stasiewicz A.: Android - podstawy tworzenia aplikacji. Helion 2013 Pelland P.: Microsoft Visual C# 2008 Express Edition : Projektuj sam! Wyd. APN PROMISE, Warszawa 2008. Matulewski J. i in.: Visual Studio 2010 dla programistów C#. Helion, Gliwice 2011. |
Efekty uczenia się: |
Symbol / Efekty kształcenia / odniesienie do efektów dyscypliny ŚPSP_W01 / Zna i rozumie algorytmy tworzenia oprogramowania z wykorzystaniem standardowych środowisk programistycznych na potrzeby sterowania przyrządami i systemami pomiarowymi / K_W07+ ŚPSP_W02 / Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania oprogramowania z wykorzystaniem środowisk MS Visual Studio oraz Google Android Studio/ K_W12+++ ŚPSP_U01 / Potrafi wykorzystać poznane metody, w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując, do realizacji projektów programistycznych sterowania pomiarami, zbierania i przetwarzania danych pomiarowych / K_U06++ ŚPSP_U02 / Potrafi zaplanować i przygotować oprogramowanie wspierające realizację eksperymentu badawczego, w którym przeprowadzane jest testowanie lub pomiar charakterystyk obiektów technicznych / K_U09+ |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych: uzyskanie pozytywnych ocen z co najmniej 5 ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W01, W02 sprawdzane są: egzaminem pisemnym. Efekty U01, U02 sprawdzane są w toku realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.