Czujniki i przetworniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEMCSI-CiP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czujniki i przetworniki |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x ; L 24/+ ; Razem: 44 |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka / wymagania wstępne: rachunek macierzowy, różniczkowy i całkowy, działania na liczbach zespolonych. Obwody i sygnały elektryczne / wymagania wstępne: znajomość praw obowiązujących w obwodach elektrycznych Elementy elektroniczne / wymagania wstępne: własności podstawowych elementów półprzewodnikowych Układy analogowe / wymagania wstępne: analiza schematów elektrycznych |
Programy: | Semestr: V Kierunek: Elektronika i Telekomunikacja Specjalności: Systemy informacyjno-pomiarowe |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Andrzej MICHALSKI |
Bilans ECTS: | aktywność/obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 25 3. Udział w laboratoriach / 24 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów i opracowanie sprawozdań / 30 5. Udział w konsultacjach / 6 6. Przygotowanie do zaliczenia / 3 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 108 / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.=50 / 2 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3.+4.=54 / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Opis podstawowych właściwości statycznych i dynamicznych czujników. Czujniki rezystancyjne. Czujniki impedancyjne. Czujniki elektromagnetyczne. Czujniki generacyjne. Czujniki światłowodowe. |
Pełny opis: |
Wykłady/metody dydaktyczne: werbalno-wizualna prezentacja treści programowych w postaci prezentacji w PowerPoint: Tematy kolejnych zajęć: 1. Opis podstawowych właściwości statycznych i dynamicznych czujników: Czujnik jako element konwertujący różne rodzaje energii na energię elektryczną. Podstawowe właściwości statyczne i dynamiczne uogólnionego czujnika. Nowe trendy w budowie czujników. / 2h 2. Czujniki rezystancyjne: Tensometr metalowy i półprzewodnikowy. Termorezystor metalowy i półprzewodnikowy. Magnetorezystory, Fotorezystory, Higrometry rezystancyjne. Charakterystyki przetwarzania, Układy kondycjonowania sygnałów z czujników rezystancyjnych. / 4h 3. Czujniki impedancyjne: Czujniki pojemnościowe, indukcyjnościowe, magnetoimpedancyjne i transduktorowe. Układy proste, różnicowe i transformatorowe. Charakterystyki przetwarzania. Specyficzne zasady kondycjonowania sygnałów. / 4h 4. Czujniki elektromagnetyczne: Czujniki indukcyjne, tachometryczne, reluktancyjne, przepływomierze elektromagnetyczne, Halla. Układy proste, różnicowe i transformatorowe. Charakterystyki przetwarzania. Specyficzne zasady kondycjonowania sygnałów. / 4h 5. Czujniki generacyjne: Czujniki termoelektryczne, piezoelektryczne, fotowoltaiczne, elektrochemiczne. Układy pracy, charakterystyki przetwarzania. Specyficzne zasady kondycjonowania sygnałów. / 4h 6. Czujniki światłowodowe: Światłowód, budowa, działanie. Źródła i detektory promieniowania stosowane czujnikach światłowodowych. Klasyfikacja czujników światłowodowych. Czujniki z przetwarzaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Światłowodowe czujniki interferometryczne. / 2h Laboratoria /metody dydaktyczne: zastosowania praktyczne poznawanych zagadnień. Tematy kolejnych zajęć: Ćwiczenie nr 1 Przetworniki tensometryczne. / 4h Ćwiczenie nr 2 Przetworniki indukcyjnościowe. / 4h Ćwiczenie nr 3 Przetworniki pojemnościowe. / 4h Ćwiczenie nr 4 Przetworniki temperatury. / 4h Ćwiczenie nr 5 Przetworniki piezoelektryczne. / 4h Ćwiczenie nr 6 Przetworniki pola magnetycznego. / 4h |
Literatura: |
podstawowa: 1. A. Michalski, Materiały pomocnicze do wykładu z Przetworników i Sensorów, 2011. 2. A. Chwaleba, J. Czajewski, Przetworniki Pomiarowe i defektoskopowe, OWPW, 1998. 3. J. D. Webster, The measurement Instrumentation and sensors, handbook, CRC, 1999. 4. A. Michalski i inni, Laboratorium miernictwa wielkości nieelektrycznych, OWPW, 1999. uzupełniająca: 1. M. Milek, Metrologia Elektryczna Wielkości Nieelektrycznych, OWUZ, 2006. 2. R. Pallas-Areny, Sensors and signal conditioning, Willey 2001 |
Efekty uczenia się: |
Symbol/Efekty kształcenia/ odniesienie do efektów dyscypliny W1 / zna podstawowe zasady konwersji różnych wielkości nieelektrycznych na sygnał elektryczny oraz zna zespół podstawowych parametrów opisujących statyczne i dynamiczne właściwości czujników / K_W12 W2 / zna podstawowe konfiguracje czujników i przetworników wykorzystywanych w metrologii wielkości nieelektrycznych / K_W10 U1 / potrafi właściwie dobrać typ i rodzaj czujnika lub przetwornika do przetwarzania danej wielkości nieelektrycznej / K_U16 U2/ potrafi dobrać odpowiednie układy kondycjonowania sygnałów dla danego typu czujnika czy przetwornika / K_U15 K1 / umie współpracować w zespole i ma świadomość wynikającej z tego odpowiedzialności / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na podstawie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemno-ustnej, obejmującego całość programu przedmiotu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest również zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wykonanie praktyczne i zaliczenie sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń na ocenę pozytywną zgodnie z regulaminem obowiązującym w laboratorium. Ocena z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią ocen otrzymaną z poszczególnych ćwiczeń. efekty W1, W2 - są sprawdzenie na egzaminie z wykładów; efekty U1, U2 i K1– sprawdzane są podczas zajęć laboratoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.