Budowa i eksploatacja silników spalinowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELDUCSI-BiESS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa i eksploatacja silników spalinowych |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 26/+ ; C 8/+ ; L 10/+; Razem: 44 |
Przedmioty wprowadzające: | Mechanika techniczna / wymagania wstępne: znajomość podstawowych praw kinematyki i dynamiki. Materiały eksploatacyjne / wymagania wstępne: znajomość podstawowych właściwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w użytkowaniu i obsługiwaniu silników spalinowych. Termodynamika techniczna / wymagania wstępne: znajomość podstawowych praw termodynamicznych, przemian gazowych, silnikowych obiegów teoretycznych, analizy zjawisk fizycznych i rozwiązywania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki |
Programy: | IV semestr studiów / Energetyka / Maszyny i urządzenia w energetyce |
Autor: | Dr inż. Kazimierz KOLIŃSKI / WME |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /26 2. Udział w laboratoriach /10 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /8 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20,8 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8 7. Udział w konsultacjach / 6,6 8. Przygotowanie do zaliczenia / 17,6 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 112 / 3 pkt ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+2.+3.+7. = 50,6 / 1,5 pkt ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 2.+3.+5.+6. = 41 / 1,5 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Obiegi porównawcze silników spalinowych. Ogólna budowa i podział tłokowych silników spalinowych stosowanych w pojazdach i urządzeniach stacjonarnych. Budowa i eksploatacja układów tłokowo – korbowego i rozrządu. Kinematyka mechanizmów tłokowo-korbowego i rozrządu. Wskaźniki pracy silników. Charakterystyki silników. Budowa i eksploatacja układów zasilania paliwem i powietrzem. Doładowanie silników spalinowych. Budowa i eksploatacja układów smarowania i chłodzenia. Budowa i eksploatacja układów rozruchowych i zapłonowych. Wpływ parametrów regulacyjnych i stanu technicznego na trwałość i ekonomikę pracy silników. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych. |
Pełny opis: |
Wykład / wykorzystanie prezentacji oraz tablicy 1. Budowa i eksploatacja układu tłokowo-korbowego silnika / 4 2. Budowa i eksploatacja układu rozrządu silnika / 2 3. Wskaźniki pracy silników / 2 4. Rodzaje i interpretacja charakterystyk silników / 2 5. Budowa i eksploatacja układu zasilania powietrzem i układu wylotowego /2 6. Budowa i eksploatacja układu zasilania paliwem silników o zapłonie iskrowym /2 7. Budowa i eksploatacja układu zasilania paliwem silników o zapłonie samoczynnym / 3 8. Budowa i eksploatacja układu smarowania silników / 2 9. Budowa i eksploatacja układu chłodzenia silników / 2 10. Budowa i eksploatacja układu zapłonowego silników / 2 11. Budowa i eksploatacja układu rozruchowego siników / 1 12. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych / 2 Ćwiczenia / praktyczne zapoznanie z budową i zasadami działania układów silnikowych przy wykorzystaniu modeli, elementów silników i filmów wideo. 1. Szczegółowe rozwiązania kadłubów, głowic i mechanizmów korbowo-tłokowych / 1 2. Szczegółowe rozwiązania zaworowych mechanizmów rozrządu i napędu wałków rozrządu / 1 3. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZI / 1 4. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZS / 1 5. Szczegółowe rozwiązania elementów układu smarowania silników / 1 6. Szczegółowe rozwiązania elementów układu chłodzenia silników / 1 7. Szczegółowe rozwiązania elementów układów zapłonowego i rozruchowego / 1 8. Podsumowanie wykładanego materiału. Sprawdzian pisemny /1 Laboratoria / wykonywanie pomiarów parametrów pracy silnika 1. Budowa i działanie układu zasilania paliwem silnika common rail /2. 2. Budowa i działanie układu zasilania paliwem silnika MPI /2. 3. Wpływ stanu technicznego silnika na zużycie paliwa i toksyczność spalin /2. 4. Obsługiwanie układu chłodzenia, smarowania, rozruchowego i rozrządu /2. 5. Obsługiwanie techniczne układu zasilania paliwem silników o ZI i ZS /2. |
Literatura: |
podstawowa: 1. J.A. Wajand, J.T. Wajand, Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2005; 2. S. Luft, Podstawy budowy silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2003; 3. S. Ochwat i inni, Teoria silników spalinowych. Materiały do zajęć laboratoryjnych, Wydawnictwo WAT, Warszawa 1991; 4. M. Hebda, Eksploatacja samochodów, Wydawnictwo WNT, Warszawa WITE-PIB 2005; 5. K. Abramek, M. Uzdowski, Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2009. uzupełniająca: 1 K. Niewiarowski, Tłokowe silniki spalinowe. Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1983; 2 M. Bernhardt i inni, Silniki samochodowe, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1988; 3 U. Rokosch, Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2007; 4 K. Sitek, S. Syta, Badania stanowiskowe i diagnostyka, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2011; 5 K. Abramek, K. Garczyński, M. Uzdowski, Eksploatacja techniczna i naprawa. Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2003; 6 H. Tylicki, Eksploatacja silników spalinowych pojazdów mechanicznych, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2005; 7 Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2004.. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i działania zasadniczych zespołów tłokowych silników spalinowych maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych / K-W06; W2 / zna podstawowe procesy zachodzące w tłokowych silnikach spalinowych / K_W18; U1 / potrafi wyznaczyć podstawowe parametry pracy tłokowych silników spalinowych i przeprowadzić analizę uzyskanych wyników badań oraz wyciągać właściwe wnioski / K_U03; U2 / potrafi posługiwać się urządzeniami badawczymi do wyznaczania charakterystyk silników spalinowych / K_U16. K1 / nabywa umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za własną pracę; ma świadomość wpływu pracy silników na pozatechniczne aspekty ich eksploatacji / K_K04. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Zaliczenie jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego Ćwiczenia zaliczane są na podstawie ocen uzyskanych ze sprawdzianów ustnych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wiadomości i ocen za sprawozdania z wykonanych pomiarów. Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, który obejmuje całość treści programu przedmiotu oraz uzyskanie ocen pozytywnych z ćwiczeń i laboratoriów. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: efekty W1, W2 - weryfikowane są podczas ćwiczeń i sprawdzianu pisemnego; efekty U1, U2 - sprawdzane są podczas ćwiczeń; efekty K1 - sprawdzane są podczas ćwiczeń i laboratoriów. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.