Projektowanie konstrukcji w systemie Catia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELDUCNI-PKwSC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie konstrukcji w systemie Catia |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, L 20/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Grafika inżynierska / wymagania wstępne: znajomość zasad rzutowania, wymiarowania, tolerowania, rodzaju i opisu rysunków |
Programy: | VI / Energetyka / Maszyny i urządzenia w energetyce |
Autor: | dr inż. Piotr Krogul |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w laboratoriach / 20 3. Udział w ćwiczeniach / ….. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 4,8 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 18 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / ….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 4,2 11. Przygotowanie do egzaminu / ….. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 11,2 13. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 66,2 godz./ 2,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 32,2 godz./1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 50,8 godz./1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Tworzenie obiektów bryłowych i powierzchniowych. Modyfikacje modeli elementów 3D. Zadawanie parametrów materiałowych. Budowa modelu złożeniowego. Wprowadzanie i modyfikacja więzów złożeniowych. Analizy quazikinematyczne modeli złożeniowych. Wykrywanie kolizji i niezgodności konstrukcyjnych. Odczytywanie parametrów modelu i ocena poprawności montażowej. Tworzenie dokumentacji wykonawczej |
Pełny opis: |
Wykłady / zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych 1. Zasady pracy w systemie CATIA i funkcje szkicownika / 2 godz. Podstawowe pojęcia. Struktura systemu. Metody tworzenia modeli 3D. Metodologia pracy w systemie. Elementy środowiska roboczego, ich funkcje i modyfikowanie. Płaszczyzny użytkownika. Narzędzia to two-rzenia konturów. Więzy predefiniowane szkicownika. Więzy wymiarowe. Analiza poprawności szkicu. 2. Modelowanie bryłowe i powierzchniowe / 2 godz. Bryłowe metody tworzenia modeli 3D. Powierzchniowe metody tworze-nia modeli 3D. Elementy charakterystyczne modelu. Tryby wizualizacji. Zmiana parametrów wizualizacyjnych. 3. Tworzenie obiektów złożeniowych / 2 godz. Metodologia pracy w module złożeniowym. Elementy drzewa rysunko-wego. Metody dodawania części i zespołów składowych. Zmiana modu-łów rysunkowych. Manipulacja częściami składowymi w przestrzeni ry-sunkowej. Więzy rysunku złożeniowego. 4. Formuły i parametry i odczytywanie parametrów modelu / 2 godz. Zasady tworzenia formuł. Wizualizacja formuł i umiejscowienie w drzewku rysunkowym. Edycja formuł. Zasady tworzenia parametrów. Modyfikacja wartości parametrów. Ocena poprawności montażowej. Wykrywanie kolizji. Laboratoria / zajęcia praktyczne z wykorzystaniem stanowisk komputero-wych 1. Praca w szkicowniku / 2 godz. Tworzenie konturów elementów. Operacje na konturach. Zadawanie więzów. Odbieranie stopni swobody. Modyfikacje zarysu. Usuwanie nie-zgodności 2. Tworzenie modeli bryłowych / 4 godz. Budowa modeli bryłowych różnymi metodami. Operacje na modelu. Powielanie obiektów. Tworzenie punktów, prostych i płaszczyzn w prze-strzeni trójwymiarowej 3. Modelowanie powierzchniowe / 2 godz. Budowa modeli powierzchniowych różnymi metodami Operacje na mo-delu. Scalanie modelu. Operacje typu Boolean. Rozwinięcie modelu do płaszczyzny. Tworzenie obiektów blachownicowych. 4. Analiza modelu / 2 godz. Zadawanie cech materiałowych. Biblioteka materiałów. Tworzenie no-wego materiału. Cechy fizyczne modelu. Analiza przekrojów. Pomiary na modelu. Ukrywanie i wizualizacja obiektów modelu. Formaty modeli 3D, import i eksport. 5. Budowa modelu złożeniowego / 4 godz. Tworzenie bazy rysunkowej. Wprowadzanie części i zespołów do ob-szaru rysunkowego. Modyfikacja części z poziomu modułu złożeniowe-go. Wprowadzanie i modyfikacja więzów złożeniowych. Położenie po-czątkowe elementów składowych modelu. Usuwanie więzów. 6. Analizy quazikinematyczne modeli złożeniowych/ 2 godz. Ukrywanie i deaktywacja elementów zespołu. Współpraca modułu do budowy części z modułem złożeniowym. 7. Analizy funkcjonalne modelu złożeniowego / 2 godz. Pomiary parametrów modelu. Wykrywanie obszarów kolizji i kontaktów. Przekroje modeli złożeniowych. 8. Dokumentacja techniczna / 2 godz. Parametryzacja arkusza rysunkowego. Tryby zautomatyzowanego rzu-towania. Sterowanie położeniem rzutów. Przekroje, kłady i urwania. Do-dawanie obiektów na rzutach |
Literatura: |
Podstawowa: Mazurek A., Skarka W. CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji. Helion. Gliwice 2005 Wyleżoł M. CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydo-wego. Helion. Gliwice 2002 Uzupełniająca: Wełyczko A. CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego. Helion. Gliwice 2009 Wyleżoł M. Modelowanie bryłowe w systemie CATIA. Przykłady i ćwiczenia. Helion. Gliwice 2002 |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej, w tym wie-dzę niezbędną do zrozumienia zasad graficznego przedstawiania ma-szyn, mechanizmów, urządzeń, konstrukcji w systemach energetycz-nych i elektroenergetycznych / K_W04 U1 / potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycz-nymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów i układów energetycznych oraz prostych systemów energetycznych / K_U13 K1 / rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II i III stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawo-dowych, osobistych i społecznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: sprawozdań z realizacji zadań indywidualnych; Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie testu z pytaniami zamknię-tymi Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryj-nych Osiągnięcie efektu W1, U1 - weryfikowane na ćwiczeniach laboratoryjnych; Osiągnięcie efektu W1 - sprawdzenie podczas egzaminu; Osiągnięcie efektu U1, K1 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.