Jakość energii elektrycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELDECNI-JEE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jakość energii elektrycznej |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/x ; L 4/z ; S 4/z+; Razem: 26 |
Przedmioty wprowadzające: | Elektrotechnika - znajomość praw obowiązujących w obwodach elektrycznych i elektronicznych Energoelektronika - budowa i działanie, podstawowych układów energoelektronicznych. |
Programy: | Semestr VI Kierunek: Energetyka Specjalności: Elektroenergetyka |
Autor: | prof. dr hab. inż. Henryk SUPRONOWICZ |
Bilans ECTS: | aktywność/obciążenie studenta w godz: 1. Udział w wykładach / 18 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 4 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów i opracowanie sprawozdań / 20 5. Udział w seminariach / 4 6. Samodzielne przygotowanie do seminariów / 17 7. Udział w konsultacjach / 10 8. Przygotowanie do egzaminu / 5 9. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+9.=38 / 1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3.+4.+5.+6.=45 / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot Jakoś Energii Elektrycznej dotyczy, podstawowych teorii mocy, źródeł energii elektrycznej, podstawowych pojęć dotyczących jakości mocy, przyczyn złej jakości energii elektrycznej, rodzaje zakłóceń i ich źródła, metody poprawy złej jakości energii w sieciach zasilających (kompensatory, filtry aktywne, uniwersalne sterowniki mocy, systemy zasilania awaryjnego. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne: Tematy kolejnych zajęć: 1. Źródła energii elektrycznej, konwencjonalne (elektrownie, system energetyczny), niekonwencjonalne (fotowoltaika, elektrownie wiatrowe, wodne, gazowe), magazyny energii (superkondensatory, dławiki nadprzewodzące, woda, powietrze) 2h 2. Energia i moc elektryczna, pojęcia podstawowe (definicje i zależności analityczne), podstawowe teorie mocy przy odkształconych przebiegach napięcia i prądu, pojęcia jakości energii elektrycznej, zburzenia napięć, polskie normy dot. jakości energii elektrycznej, optymalne parametry energii elektrycznej w zależności od rodzaju odbiorników i źródeł zasilających, wskaźniki określające jakość energii elektrycznej w systemach zasilania jedno i trójfazowych. 3h 3. Rodzaje zakłóceń i ich przyczyny, zakłócenia wewnętrzne w systemach zasilających /przełączenia, wyłączenia, zwarcia, kołysania, wyładowania/, zakłócenia zewnętrzne elektromagnetyczne, zakłócenia atmosferyczne, nadajniki telekomunikacyjne, zakłócenia zewnętrzne elektryczne przewodowe odbiorniki nieliniowe, niespokojne, asymetryczne, zwarcia zewnętrzne /. 5h 4. Metody poprawy jakości energii elektrycznej, kompensacja mocy biernej (przesunięcia fazowego) bierna i aktywna, kompensacja mocy odkształcenia bierna i aktywna, kompensacja udarów mocy, układy przeciw przepięciowe i odgromowe, filtry aktywne i złożone układy sterowania przepływem energii UPFC i IPFC. 5h 5. Systemy bezprzerwowego /gwarantowanego/ zasilania, systemy z autonomicznym źródłem energii prądu stałego, systemy z centralnym źródłem energii prądu stałego. agregaty prądotwórcze, wyspowe systemy zasilania. 2h 6. Repetycja. 1h Laboratorium: Badanie układów kompensacji przesunięcia fazowego w obwodach prądu przemiennego. 2h Badanie źródeł wyższych harmonicznych i ich kompensacji w obwodach niskiego napięcia . 2h Seminaria /metody dydaktyczne: indywidualne opracowania studentów. Tematyka ustalana indywidualnie z osobami wygłaszającymi referat z zakresu tematyki przedmiotu. Każdy student zobowiązany jest opracować referat i wygłosić go na seminarium. 4h |
Literatura: |
podstawowa: 1. R. Strzelecki, H. Supronowicz: Współczynnik mocy w systemach zasilania prądu przemiennego i metody jego poprawy. Oficyna Wydawnicza PW 2000r. 2. H. Supronowicz: Kompensacja mocy biernej układów przekształtnikowych. WNT 1981r. uzupełniająca: 1. R. Strzelecki, H. Supronowicz: Filtracja harmonicznych w sieciach zasilających prądu przemien-nego. Marszałek, Toruń 1999r. 2. S. Piróg: Energoelektronika. UWN-D Kraków 1998r. |
Efekty uczenia się: |
Symbol/Efekty kształcenia/ odniesienie do efektów dyscypliny W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie elektroniki i energoelektroniki niezbędną do stosowania w praktyce podstawowych elementów i układów elektronicznych i energoelektronicznych / K_W09 W2 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki energetycznej oraz przesyłania energii elektrycznej / K_W10 potrafi pozyskać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie U1 / Potrafi pozyskać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01 U2 / Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów elektronicznych oraz analogowych i cyfrowych układów elektronicznych i energoelektronicznych / K_U07 K1 / ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i podnoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na podstawie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemno-ustnej, obejmującego całość programu przedmiotu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie seminariumi i ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem zaliczenia seminarium jest opracowanie i wygłoszenie tematu pracy seminaryjnej natomiast warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń. efekty W1, W2, U1 – sprawdzenie podczas egzaminu; efekt U2, K1 – sprawdzenie podczas seminarium i laboratorium; |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.