Metody i techniki symulacji komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WCYIGWSM-MiTSK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Technologie teleinformacyjne
|
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki symulacji komputerowej |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/x; L 20/+; P 14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | Informatyka / wszystkie specjalności Kryptologia i cyberbezpieczeństwo / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Dariusz Pierzchała |
Bilans ECTS: | LICZBA GODZIN REALIZOWANYCH PRZY BEZPOŚREDNIM UDZIALE NAUCZYCIELA : 45; 3 ECTS Udział w wykładach: 10; 0 ECTS Udział w ćwiczeniach, konserwatoriach, laboratoriach itd.: 34; 2 ECTS Udział w egzaminie/ kolokwium zaliczeniowym itp.: 1; 1 ECTS SAMODZIELNA PRACA STUDENTA / GODZINY NIEKONTAKTOWE: 58; 1 ECTS Przygotowanie do ćwiczeń, konserwatorium, laboratorium itp.: 34; 0 ECTS Przygotowanie do egzaminu / kolokwium: 10; 0 ECTS Zebranie materiałów do projektu, kwerenda internetowa: 4; 0 ECTS Opracowanie projektu: 10; 1 ECTS CAŁKOWITE OBCIĄŻENIE STUDENTA: 103; 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest praktyczne wprowadzenie w metody dyskretne i quasiciągłe oraz techniki krokowe i zdarzeniowe symulacji komputerowej. Ponadto, w ramach zajęć projektowych studenci realizują programowy symulator rozproszony w sieci poprzez standardowy protokół symulacji rozproszonej. |
Pełny opis: |
Wykłady: -Wprowadzenie do modelowania symulacyjnego: 2 godz. -Podstawowe pojęcia, klasyfikacja i założenia metod symulacji komputerowej oraz komputerowych generatorów liczb i procesów losowych: 2 godz. -Metody i techniki symulacji dyskretnej krokowej, zdarzeniowej i zorientowanej na procesy. Metody symulacji quasiciągłej: 2 godz. -Konstruowanie programowych mechanizmów symulacji dyskretnej w wybranych językach wysokiego poziomu: 2 godz. -Algorytmy upływu czasu i metody sterowania przebiegiem rozproszonego eksperymentu symulacyjnego. Wybrane standardy rozproszonej symulacji komputerowej: 2 godz. Laboratoria: -Metody i techniki symulacji dyskretnej krokowej, zdarzeniowej i zorientowanej na procesy. Metody symulacji quasiciągłej: 4 godz. -Konstruowanie programowych mechanizmów symulacji dyskretnej w wybranych językach wysokiego poziomu: 16 godz. Projekt: -Algorytmy upływu czasu i metody sterowania przebiegiem rozproszonego eksperymentu symulacyjnego. Wybrane standardy rozproszonej symulacji komputerowej: 14 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: -Bandyopadhyay S., Bhattacharya R.: Discrete and Continuous Simulation, Theory and Practice. CRC Press Taylor & Francis Group, 2014 -Chung Ch. A., SIMULATION MODELING HANDBOOK. A Practical Approach. CRC Press Taylor & Francis Group, 2003 -Najgebauer A.: Informatyczne systemy wspomagania decyzji. Modele, metody i środowiska symulacji interaktywnej, WAT, Warszawa,1999 -Frederick Kuhl, Richard Weatherly, Judith Dahmann: Creating Computer Simulation Systems: An Introduction to the High Level Architecture, Prentice Hall, 1999, ISBN 0-13-022511-8 Uzupełniająca: Tyszer J.: Symulacja cyfrowa, WNT Warszawa, 1990 Zeigler B.: Teoria modelowania i symulacji, PWN Warszawa, 1984 S. M. Ross: Simulation, Elsevier, wydanie IV, 2006 R. Fujimoto: Parallel and Distributed Simulation Systems, John Wiley & Sons, 2000 Paul A. Fishwick: Simulation Model Design and Execution, Prentice Hall, New Jerse |
Efekty uczenia się: |
W1: Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych technik programowania komputerów (np.: niskopoziomowego, wysokopoziomowego, strukturalnego, obiektowego, rozproszonego) - efekt kierunkowy K_W05 W2: Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie modeli, metod i narzędzi służących do modelowania i rozwiązywania problemów inżynierskich (np.: sztucznej inteligencji, optymalizacji, numerycznych, oceny niezawodności, oceny efektywności i jakości systemów informatycznych, eksploracji danych) - efekt kierunkowy K_W08 U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie - efekt kierunkowy K_U03 U2: Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia K_U07 U3: Potrafi posługiwać się zaawansowanymi modelami, metodami i narzędziami matematycznymi, a także symulacją komputerową do analizy, oceny oraz usprawniania działania systemów (w tym informatycznych) i rozwiązywania złożonych problemów inżynierskich - efekt kierunkowy K_U09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu oraz zaliczenia laboratorium i projektu. Egzamin w terminie podstawowym jest przeprowadzany w formie testu – pytania testowe są jednokrotnego wyboru. W innych terminach może odbyć się w postaci pisemnych lub ustnych odpowiedzi na zadane pytania. Podczas egzaminu nie można korzystać z żadnych materiałów, chyba że wykładowca zdecyduje inaczej i poinformuje o tym studentów. Ocena końcowa egzaminu obejmuje ocenę z projektu (waga 30%), ocenę z laboratorium (30%) i ocenę z testu (waga 40%). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych i projektu. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest zaliczenie wszystkich zadań laboratoryjnych. Ocena końcowa z laboratorium jest wyliczana na podstawie ocen z poszczególnych zadań. Warunkiem zaliczenia projektu jest wykonanie na ocenę pozytywną zadania w grupie 2-5 osobowej. Zarówno dla zaliczenia laboratorium jak i egzaminu stosowana jest następująca reguła: ocena dst: minimum 50 % możliwych do uzyskania punktów, ocena dst+: minimum 60 % możliwych do uzyskania punktów, ocena db: minimum 70 % możliwych do uzyskania punktów, ocena db+: minimum 80 % możliwych do uzyskania punktów, ocena bdb: minimum 90 % możliwych do uzyskania punktów. Efekty W1, W2, U1 i U2 sprawdzane są na egzaminie testowym lub pytaniach pisemnych/ustnych. Efekty W1 i U3 sprawdzane są w trakcie wykonywania poszczególnych zadań laboratoryjnych. Efekty W2 i U3 sprawdzane są w trakcie wykonywania zadania projektowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.