Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedury badań ewaluacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SDRXXCSS-Pbe-21Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procedury badań ewaluacyjnych
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

Wykład:

20 godz.

Zaliczenie na ocenę uogólnioną (zal./nzal.)

Przedmioty wprowadzające:

Badania społeczne w nauce o bezpieczeństwie

Filozofia nauk o bezpieczeństwie

Propedeutyka bezpieczeństwa

Programy:

SDr

Autor:

Dr hab. Adam Kołodziejczyk

Bilans ECTS:

2

Skrócony opis:

Koncepcja badań ewaluacyjnych. Monitoring, audyt a ewaluacja. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych. Typy badań ewaluacyjnych – koncepcje „impact assessment”, „action research”. Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych pod kątem ich funkcji społecznych. Schematy eksperymentalne w badaniach ewaluacyjnych. Koncepcja społeczeństwa eksperymentalnego. Elementy analizy kosztów i korzyści w badaniach ewaluacyjnych. Problemy pomiaru w badaniach ewaluacyjnych.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i obejmują 20 godzin spotkań:

1. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje oraz metody badań (4h)

2. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych. Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych ze względu na ich społeczne funkcje (4h)

3. Podejścia badawcze w ewaluacji. Koncepcje badań ewaluacyjnych i ich związek z modelami stosowanych nauk społecznych (4h)

4. Formalno-prawne aspekty prowadzenia ewaluacji i badań ewaluacyjnych w Polsce (4h)

5. Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i realizacji badań ewaluacyjnych. Zarządzanie ewaluacją ex post. Ewaluacja dużych projektów. Problem pomiaru w badaniach ewaluacyjnych (4h)

Literatura:

Podstawowa:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, Rozdział 12.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Nauko-we PWN, Warszawa, 2012.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Olejniczak K., Mazur S., Weremiuk A., Miedziński M., Ledzion B., Kupiec T., Realizacja badań ewaluacyjnych w świetle Prawa Zamówień Publicznych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.

Hermann-Pawłowska K., Skórska P. [2017], A comprehensive review of the theory-based evaluation concepts, w: Hermann-Pawłowska, Pokorski J, Popis Z., Wyszyńska T. [red.] Theory-based evaluation in complex environments, PARP, Warszawa 2017.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. [2001], Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań, .

Korporowicz L., Nowe twarze ewaluacji; w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, w: J. Kubin, J. Kwaśniewski /red./ Socjotechnika: kontrowersje, rozwój, perspektywy, UW: IPSiR, Warszawa 2000.

Frieske K., Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Wyd. UW, Warszawa: 1990.

Korporowicz L.: Ewaluacja w edukacji, Oficyna naukowa, Warszawa 1997.

Haber A., Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007,<www.parp.gov.pl

Wytyczne w zakresie ewaluacji polityki spójności 2014-2020, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa 2018.

Uzupełniająca:

Kossecki J., Cybernetyka społeczna, PWN, Warszawa 1981.Olejniczak K, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji. Studium ewaluacji średniookresowych INTERREG III. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2008 <www. euroreg.uw.edu.pl>

Olejniczak K. [red.], R[ewaluacja] Wiedza w działaniu, PARP, Warszawa 2014.

Olejniczak K., Kozak M., Ledzi8.on B. (red.) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Ornacka K., Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków: ISUJ, 2003, rozdz. I-II.

Korporowicz L., Społeczne wyzwania ewaluacji, /w:/ E. Hałas /red./, Rozumienie zmian społecznych, Lublin: TN KUL, 2001.

Misztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Kraków: Universitas, 2000.

Pietras-Goc B. (red.): Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. J. Tischnera, Kraków 2008, www.wse.krakow.pl

Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSIP, Warszawa 1999.

Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. [red.], Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012..

Efekty uczenia się:

D_W04 - metodologię badań naukowych

D_U04 - wykorzystywać wiedzę do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

− definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

− rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

− wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

D_U05 – dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

D_K01- niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy

D_K03 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: obecności i aktywności na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kołodziejczyk
Prowadzący grup: Adam Kołodziejczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie ZAL/NZAL
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)