Procedury badań ewaluacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SDRXXCSS-Pbe-21Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procedury badań ewaluacyjnych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykład: 20 godz. Zaliczenie na ocenę uogólnioną (zal./nzal.) |
Przedmioty wprowadzające: | Badania społeczne w nauce o bezpieczeństwie Filozofia nauk o bezpieczeństwie Propedeutyka bezpieczeństwa |
Programy: | SDr |
Autor: | Dr hab. Adam Kołodziejczyk |
Bilans ECTS: | 2 |
Skrócony opis: |
Koncepcja badań ewaluacyjnych. Monitoring, audyt a ewaluacja. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych. Typy badań ewaluacyjnych – koncepcje „impact assessment”, „action research”. Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych pod kątem ich funkcji społecznych. Schematy eksperymentalne w badaniach ewaluacyjnych. Koncepcja społeczeństwa eksperymentalnego. Elementy analizy kosztów i korzyści w badaniach ewaluacyjnych. Problemy pomiaru w badaniach ewaluacyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i obejmują 20 godzin spotkań: 1. Pojęcie ewaluacji i jej rodzaje oraz metody badań (4h) 2. Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych. Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych ze względu na ich społeczne funkcje (4h) 3. Podejścia badawcze w ewaluacji. Koncepcje badań ewaluacyjnych i ich związek z modelami stosowanych nauk społecznych (4h) 4. Formalno-prawne aspekty prowadzenia ewaluacji i badań ewaluacyjnych w Polsce (4h) 5. Problemy konceptualizacji, operacjonalizacji i realizacji badań ewaluacyjnych. Zarządzanie ewaluacją ex post. Ewaluacja dużych projektów. Problem pomiaru w badaniach ewaluacyjnych (4h) |
Literatura: |
Podstawowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, Rozdział 12. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Nauko-we PWN, Warszawa, 2012. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Olejniczak K., Mazur S., Weremiuk A., Miedziński M., Ledzion B., Kupiec T., Realizacja badań ewaluacyjnych w świetle Prawa Zamówień Publicznych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012. Hermann-Pawłowska K., Skórska P. [2017], A comprehensive review of the theory-based evaluation concepts, w: Hermann-Pawłowska, Pokorski J, Popis Z., Wyszyńska T. [red.] Theory-based evaluation in complex environments, PARP, Warszawa 2017. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. [2001], Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań, . Korporowicz L., Nowe twarze ewaluacji; w kierunku interwencji, analizy czy inspiracji, w: J. Kubin, J. Kwaśniewski /red./ Socjotechnika: kontrowersje, rozwój, perspektywy, UW: IPSiR, Warszawa 2000. Frieske K., Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania, Wyd. UW, Warszawa: 1990. Korporowicz L.: Ewaluacja w edukacji, Oficyna naukowa, Warszawa 1997. Haber A., Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007,<www.parp.gov.pl Wytyczne w zakresie ewaluacji polityki spójności 2014-2020, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa 2018. Uzupełniająca: Kossecki J., Cybernetyka społeczna, PWN, Warszawa 1981.Olejniczak K, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji. Studium ewaluacji średniookresowych INTERREG III. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2008 <www. euroreg.uw.edu.pl> Olejniczak K. [red.], R[ewaluacja] Wiedza w działaniu, PARP, Warszawa 2014. Olejniczak K., Kozak M., Ledzi8.on B. (red.) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Ornacka K., Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków: ISUJ, 2003, rozdz. I-II. Korporowicz L., Społeczne wyzwania ewaluacji, /w:/ E. Hałas /red./, Rozumienie zmian społecznych, Lublin: TN KUL, 2001. Misztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Kraków: Universitas, 2000. Pietras-Goc B. (red.): Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. J. Tischnera, Kraków 2008, www.wse.krakow.pl Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSIP, Warszawa 1999. Bienias S., Strzęboszewski P., Opałka E. [red.], Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012.. |
Efekty uczenia się: |
D_W04 - metodologię badań naukowych D_U04 - wykorzystywać wiedzę do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: − definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, − rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, − wnioskować na podstawie wyników badań naukowych D_U05 – dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy D_K01- niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy D_K03 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: obecności i aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Adam Kołodziejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie ZAL/NZAL |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.