Technika terahercowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IOEWXCSI-TTH-19Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technika terahercowa |
Jednostka: | Instytut Optoelektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykład: 14 godzin - zaliczenie na ocenę Laboratorium: 16 godzin - zaliczenie na ocenę Razem; 30 godzin |
Przedmioty wprowadzające: | Fizyka. Podstawy laserów. Optyka. Podstawy ogólne, soczewki. Detektory promieniowania elektromagnetycznego - podstawy ogólne. Teoria pola - podstawy ogólne. |
Programy: | Semestr V Kierunek: Inżynieria kosmiczna i satelitarna |
Autor: | płk dr hab. inż. Norbert PAŁKA |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w laboratoriach / 16 3. Udział w ćwiczeniach / --- 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 10 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / --- 7. Realizacja projektu / --- 8. Udział w konsultacjach / 5 9. Przygotowanie do egzaminu / 0 10. Przygotowanie do zaliczenia / 10 11. Udział w zaliczeniach / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 57 godz./ 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+11): 32 godz./ 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 24 godz./ 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do promieniowania THz, Źródła promieniowania THz - półprzewodnikowe, fotoniczne. Badania źródeł promieniowania THz. Detektory promieniowania THz. Badania detektorów promieniowania THz. Przełączniki fotoprzewodzące. Spektroskopia w dziedzinie czasu Pomiary spektrometryczne metodą TDS. Obrazowanie i tomografia. Obrazowanie THz, Czujniki, falowody, metamateriały THz. Zastosowania THz. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Cechy promieniowania THz. /2. 2. Metoda TDS (Spektroskopia w dziedzinie czasu) /4. Generacja i detekcja promieniowania. Antenki i kryształy jako źródła i nadajniki. Parametry i budowa typowych układów. Pomiary spektroskopowe. 3. Detekcja promieniowania terahercowego /2. Podstawy fizyczne detekcji. Typowe detektory: Bolometry, Komórka Golay, Detektor pirometryczny, Diody Schottkiego, MOS FET. 4. Generacja promieniowania terahercowego /2. Podstawy fizyczne generacji. Typowe generatory: BWO, lasery kaskadowe, lasery gazowe, diody Schotkiego. 5. Pasywne i aktywne kamery THz /2. 6. Pasywne elementy terahercowe/1 7. Aplikacje promieniowania terahercowego /1. Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Badania generacji promieniowania terahercowego /4. 2. Badania detekcji promieniowania terahercowego /4. 3. Spektroskopia transmisyjna wybranych materiałów /4. 4. Badania diagnostyczne próbek kilkuwarstwowych metodą TDS /4. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Susan L. Dexheimer, Terahertz spectroscopy. Principles and applications, Taylor & Francis Group, 2009. 2. Yun-Shik Lee, Principles and Terahertz Science and Technology, Springer, 2009 Uzupełniająca: 1. J. Yinion, Counterterrorist Detection Techniques of Explosives, Elsevier 2007. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego Wiedza: W1 / Student zna i rozumie aplikacje techniczne promieniowania terahercowego. Potrafi wskazać cechy i ograniczenia fizyczne stosowalności tego pasma promieniowania elektromagnetycznego/ K_W02 W2 / Student zna i rozumie sposoby generacji promieniowania terahercowego. Potrafi wskazać cechy, podstawowe parametry oraz wady i zalety każdego typu źródła. / K_W05 W3 / Student zna i rozumie sposoby detekcji promieniowania terahercowego. Potrafi wskazać cechy, podstawowe parametry oraz wady i zalety każdego typu detektora. / K_W28 W4 / Student zna zasady działania terahercowych skanerów do monitoringu obiektów infrastruktury krytycznej, w tym tzw. skanerów ciała oraz technik detekcji materiałów niebezpiecznych. / K_W28 Umiejętności: U1 / Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz innych dobranych źródeł o nowościach i trendach rozwojowych urządzeń techniki terahercowej. / K_U01 U2 / Student potrafi pracować indywidualnie i zespołowo w czasie realizacji zadań pomiarowych dla ćwiczeń laboratoryjnych. Potrafi kierować małym zespołem w celu realizacji zadania. / K_U03 U3 / Student potrafi przeanalizować i opracować dokumentację wyników realizacji eksperymentów w czasie ćwiczeń laboratoryjnych. / K_U05 U4 / Student potrafi zestawić prosty układ terahercowy (nadajnik odbiornik) / K_U012 Kompetencje: K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiazywaniem problemów. / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia przeprowadzanego w formie pisemnej lub ustnej, a warunkiem przystąpienia jest uprzednie zaliczenie seminariów oraz laboratoriów. Pytania obejmują zakres tematyki poszczególnych wykładów i mają charakter otwarty. W czasie egzaminu sprawdzany jest efekt W1-W4. Efekt uznaje się za osiągnięty, jeśli student osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Kryterium formułowania ocen jest następujące: ≤ 50% – ocena niedostateczna; (51-60%) – ocena dostateczna; (61–70%) – ocena dostateczna plus; (71-80%) – ocena dobra; (81-90%) – ocena dobra plus; (91-100%) – ocena bardzo dobra. Laboratoria: Warunkiem zaliczenia jest: zaliczenie ustne z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie protokołów. Umiejętności U1-U4 uznaje się za osiągnięte, jeśli student: uczęszczał na wszystkich zajęciach i samodzielnie wykonał sprawozdanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.