Detektory promieniowania optycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IOEVXCSM-DPO-19L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Detektory promieniowania optycznego |
Jednostka: | Instytut Optoelektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 26/x, C 8/+, L 16/+, razem: 50 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Fizyka, miernictwo elektroniczne, obwody i sygnały, układy analogowe, elementy półprzewodnikowe / wymagania wstępne: znajomość fizyki półprzewodników, elementów półprzewodnikowych, podstawowych obwodów elektronicznych, analogowych układów elektronicznych. |
Programy: | IOEVXCSM |
Autor: | prof. dr hab. inż. Zbigniew Bielecki |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 26 2. Udział w laboratoriach / 16 3. Udział w ćwiczeniach / 8 4. Udział w seminariach / --- 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 16 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / --- 9. Realizacja projektu / --- 10. Udział w konsultacjach / 6 11. Przygotowanie do egzaminu / 14 12. Przygotowanie do zaliczenia / --- 13. Udział w zaliczeniach i egzaminie / 4 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+10+13): 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny detektorów. Mechanizmy generacji i rekombinacji nośników. Osiągi detektorów ograniczone szumem fotonowym (SFL i BLIP). Parametry matryc detektorów. Detektory fotoemisyjne. Fotodiody Schottkyego. Detektory z supersieci, studni i kropek kwantowych. Detektory barierowe i kaskadowe. Liczniki fotonów (pojedyncze i matryce). Detektory na różne zakresy widmowe (X, UV, VIS, IR, THz). Modele szumowe stopni wejściowych fotoodbiorników. Układy przetwarzania sygnału do matryc detektorów. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Kryteria oceny detektorów. Absorpcja promieniowania. Mechanizmy generacji i rekombinacji nośników. Sprzężenie promieniowania z detektorem. Osiągi detektorów ograniczone szumem fotonowym (Signal Fluctuation Limit i Background Limited Infrared Photodetector) / 2. 2. Podstawowe parametry i charakterystyki detektorów dyskretnych i matryc detektorów. Natężenie napromienienia równoważne szumom. Różnica temperatur równoważna szumom. Minimalna rozróżnialna różnica temperatury. Funkcja przenoszenia modulacji. Osiągi matryc detektorów podczerwieni / 2. 3. Detektory fotoemisyjne. Fotokatody z ujemnym powinowactwem elektronowym. Fotodiody ze złączem Schottky´ego. Fotodiody MSM / 2. 4. Detektory promieniowania X i gamma. Kamery Angera. Bezpośrednia i pośrednia detekcja promieniowania X /2. 5. Detektory UV. Rodzaje i właściwości detektorów UV. Fotokatody na zakres UV. Detektory krzemowe. Detektory z AlGaN, SiC oraz diamentu /2. 6. Detektory terahercowe. Diody Schottkyego, detektory z tranzystorów FET i CMOS, mikrobolometry, detektory nadprzewodzące / 2. 7. Detektory z supersieci. Studnie potencjału. Rodzaje supersieci. Detektory na studniach kwantowych – wprowadzenie /2. 8. Detektory QWIP – budowa i zasada pracy. Parametry, charakterystyki i zastosowania detektorów QWIP /2. 9. Detektory z supersieci II rodzaju. Parametry i charakterystyki detektorów T2SLs. Fotodiody p-i-n, lawinowe. Matryce / 2. 10. Detektory barierowe. Idea pracy. Detektory barierowe MWIR z InAsSb. Detektory barierowe z T2SL i HgCdTe. Detektory kaskadowe i z kropek kwantowych /2. 11. Liczniki fotonów (pojedyncze i matryce) / 2. 12. Modele szumowe stopni wejściowych fotoodbiorników. Szumy w fotoodbiorniku ze wzmacniaczem napięciowym, transimpedancyjnym i ładunkowym. Odbiorniki z fotodiodami p-i-n i lawinowymi. Stosunek sygnału do szumu / 2. 13. Układy przetwarzania sygnału do matryc detektorów. Techniki odczytu sygnału stosowane w matrycach CCD. Układy odczytu sygnału w matrycach CMOS / 2. Ćwiczenia /metody dydaktyczne 1. Analiza parametrów detektorów termicznych / 2 Analiza charakterystyk detektorów termicznych, wyznaczenie odpowiedzi termopary i detektora piroelektrycznego na wymuszenie impulsem prostokątnym, obliczenie szumów oraz stosunku mocy sygnału do mocy szumu. 2. Analiza parametrów detektorów fotonowych / 2 Analiza charakterystyk detektorów fotonowych, wyznaczenie odpowiedzi fotodiody pin, fotorezystora i fotodiody APD na wymuszenie sygnałem optycznym, obliczenie szumów detektorów fotonowych oraz stosunku mocy sygnału do mocy szumu. 3. Analiza układów detekcji bezpośredniej / 4 Analiza budowy fotoodbiorników, modele stopni wejściowych fotoodbiorników, opracowanie koncepcji układu przetwarzania sygnału do detektorów termicznych i fotonowych, symulacje działania stopni wejściowych fotoodbiorników z zastosowaniem oprogramowania typu SPICE. Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Badanie charakterystyk pracy detektorów fotowoltaicznych / 4 Badanie zależności parametrów sygnału prądowego i napięciowego z różnych fotodiod w zależności od poziomu mocy promieniowania i rezystancji obciążenia. Określenie możliwości rejestracji promieniowania impulsowego w dziedzinie czasu i częstotliwości. 2. Badanie fotoodbiorników z detektorami fotowoltaicznymi/ 4 Badanie fotoodbiornika zbudowanego z wybranych detektorów fotowoltaicznych i układu kondycjonowania sygnału. Analiza charakterystyki przetwarzania oraz charakterystyki częstotliwościowej. 3. Badanie charakterystyk pracy detektorów fotoprzewodzących / 4 Badanie zależności parametrów sygnału wyjściowego (prądu napięcia, rezystancji) różnych fotorezystorów w zależności od napięcia zasilania, poziomu mocy promieniowania i rezystancji obciążenia. Określenie możliwości rejestracji promieniowania impulsowego w dziedzinie czasu i częstotliwości. 4. Badanie fotoodbiorników z detektorami fotoprzewodzącymi/ 4. Badanie fotoodbiornika składającego się z detektora fotoprzewodzącego i układu kondycjonowania sygnału (wzmacniacz napięciowy, przetwornik prąd-napięcie, mostek rezystancyjny). Analiza charakterystyki przetwarzania oraz charakterystyki częstotliwościowej. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. A. Rogalski, Z. Bielecki. Detekcja promieniowania optycznego. PWN, II wydanie, 2020. 2. Z. Bielecki, A. Rogalski. Detekcja promieniowania optycznego. WNT, 2001. Uzupełniająca: 1. A. Rogalski, Z. Bielecki. Detection of optical signals. Taylor & Francis Group, 2022. 2. A. Rogalski. Infrared and terahertz detectors. Third ed. CRC Press. Taylor & Francis Group, 2019. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego Wiedza: W1 / Potrafi analizować działanie detektorów promieniowania optycznego, układów detekcji bezpośredniej oraz zaawansowanych układów detekcji promieniowania optycznego. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zastosowania detektorów promieniowania optycznego. Ma pogłębiona wiedzę w zakresie detekcji sygnałów optycznych, którą potrafi zastosować w technice światłowodowej, czujnikach optoelektronicznych, termowizji i technice podczerwieni / K_W03, K_W04, K_W08, K_W26. Umiejętności: U1/ Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku angielskim / K_U02 U2/ Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. Przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów (charakterystyk) detektorów promieniowania optycznego / K_U06. Kompetencje: K1 / Dostrzega potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy i kompetencji, wie jak inspirować proces uczenia się innych osób, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów / K_K01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu przeprowadzanego w formie pisemnej lub ustnej, a warunkiem przystąpienia jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń oraz laboratoriów. Pytania obejmują zakres tematyki poszczególnych wykładów i mają charakter otwarty. W czasie egzaminu sprawdzany jest efekt W1. Efekt uznaje się za osiągnięty, jeśli student osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Kryterium formułowania ocen jest następujące: ≤ 50% – ocena niedostateczna; (51-60%) – ocena dostateczna; (61–70%) – ocena dostateczna plus; (71-80%) – ocena dobra; (81-90%) – ocena dobra plus; (91-100%) – ocena bardzo dobra. Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach, samodzielne wykonanie wskazanych przez prowadzącego zadań oraz przygotowanie sprawozdań z wykonanych prac oraz zaliczenie sprawdzianu kontrolnego. Efekt U1 uznaje się za osiągnięty, jeśli student: uczęszczał w zajęciach, poprawnie wykonał wszystkie ćwiczenia rachunkowe i zaliczył sprawdzian pisemny. Kryteria oceny: 3.0 – formalnie poprawne wykonanie zadań; 3.5 – dodatkowo student potrafi odpowiedzieć na pytania wyjaśniające dotyczące wykonania zadań; 4.0 – jw. oraz student potrafi wyjaśnić, dlaczego wybrał konkretne rozwiązanie; 4.5 – jw. oraz student potrafi podać rozwiązanie alternatywne i krytycznie ocenić uzyskane wyniki; 5.0 – jw. oraz student potrafi opisowo i graficznie poprawnie udokumentować wykonanie zadania. Laboratoria: Warunkiem zaliczenia jest: zaliczenie ustne z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie protokołów. Efekty U1 i U2 uznaje się za osiągnięte, jeśli student: uczęszczał na wszystkich zajęciach i samodzielnie wykonał sprawozdanie. Kryteria oceny: 2.0 – student nie zaliczył kolokwium wstępnego, uczestniczył nieregularnie w zajęciach, nie wykonał sprawozdania; 3.0 – student uczestniczył w zajęciach, w stopniu dostatecznym zaliczył sprawdzian wiedzy teoretycznej, uzyskał ocenę dostateczną ze sprawozdania; 3.5 – student uczestniczył w zajęciach, uzyskał ocenę średnią ze sprawdzianu wiedzy teoretycznej oraz ze sprawozdania zawartą w przedziale 3,5 – 3,74; 4.0 – jw. oraz uzyskał ocenę średnią ze sprawdzianu wiedzy teoretycznej oraz ze sprawozdania zawartą w przedziale 3,75 – 4,24; 4.5 – jw. oraz uzyskał ocenę średnią ze sprawdzianu wiedzy teoretycznej oraz ze sprawozdania zawartą w przedziale 4,25 – 4,49; 5.0 – jw. oraz uzyskał ocenę średnią ze sprawdzianu wiedzy teoretycznej oraz ze sprawozdania minimum 4,5. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bielecki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Achtenberg, Zbigniew Bielecki, Janusz Mikołajczyk, Artur Prokopiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.