Analiza matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IOEVXCSM-AMA-19L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W – wykład, C –- ćwiczenia audytoryjne, L – ćwiczenia laboratoryjne, P – ćwiczenia projektowe, S – seminarium; rygor: x – egzamin, + – zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne Studia stacjonarne: W 30 /x; C 30 /+; L 0 /+; razem: 60 godzin, 4 punkty ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka 1 (ze studiów pierwszego stopnia). / Student powinien znać: symbole i elementarne pojęcia logiki i teorii mnogości; funkcje elementarne; liczby rzeczywiste i zespolone; podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia algebry liniowej i geometrii analitycznej; rachunek wektorowy i macierzowy, przestrzenie wektorowe, układy liniowych równań algebraicznych i metody ich rozwiązywania; analityczne konstrukcje prostych i płaszczyzn; krzywe i powierzchnie drugiego stopnia. Matematyka 2 (ze studiów pierwszego stopnia). / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące ciągów i szeregów liczbowych, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej oraz rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych. Student powinien umieć obliczać granice ciągów i funkcji jednej zmiennej, znajdować pochodne i całki oznaczone i nieoznaczone oraz znajdować pochodne cząstkowe. Matematyka 3 (ze studiów pierwszego stopnia). / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych, równań różniczkowych zwyczajnych oraz pojęć prawdopodobieństwa, zmiennej losowej i rozkładu prawdopodobieństwa. Student powinien umieć obliczać całki wielokrotne i prawdopodobieństwa zdarzeń losowych. |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność pierwszy semestr / optoelektronika / wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. Marek Kojdecki |
Bilans ECTS: | realizowane formy zajęć: W – wykład, C –- ćwiczenia audytoryjne, L – ćwiczenia laboratoryjne, P – ćwiczenia projektowe, S – seminarium; rygor: x – egzamin, + – zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne Studia stacjonarne: W 30 /x; C 30 /+; L 0 /+; razem: 60 godzin, 4 punkty ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy do poznania i zrozumienia przez studentów podstawowych pojęć i twierdzeń wybranych działów matematyki oraz opanowania elementarnych umiejętności rachunkowych z zakresem wiedzy obejmującym: funkcje zmiennej zespolonej; rachunek operatorowy oparty na przekształceniu Laplace'a; równania różniczkowe cząstkowe. |
Pełny opis: |
Wykład / metody dydaktyczne (treści programowe) Tematy kolejnych wykładów (po dwie godziny lekcyjne): 1. Funkcje zmiennej zespolonej. Ciało liczb zespolonych. Wielomiany zespolone. Zbiory liczb zespolonych. Ciągi i szeregi liczbowe o wyrazach zespolonych. 2. Funkcje zmiennej zespolonej. Ciągi i szeregi liczbowe o wyrazach zespolonych. Funkcje zespolone zmiennej rzeczywistej i zmiennej zespolonej. 3. Funkcje zmiennej zespolonej. Granica, ciągłość, pochodna funkcji zmiennej zespolonej. Funkcje holomorficzne. Szeregi potęgowe. 4. Funkcje zmiennej zespolonej. Całki funkcji zmiennej zespolonej. Wzory całkowe. 5. Funkcje zmiennej zespolonej. Szeregi Taylora i Laurenta. 6. Funkcje zmiennej zespolonej. Residua. Zastosowania do obliczania całek. 7. Rachunek operatorowy oparty na przekształceniu Laplace'a. Proste i odwrotne przekształcenie Laplace’a. Pojęcie oryginału, właściwości transformaty. 8. Rachunek operatorowy oparty na przekształceniu Laplace'a. Zastosowania przekształcenia Laplace'a do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych. Rachunek operatorowy. 9. Szeregi Fouriera. Ciągi i szeregi funkcyjne; określenia, zbieżność punktowa i jednostajna. Szereg Fouriera. 10. Równania różniczkowe cząstkowe. Przykłady równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu w postaci kanonicznej. Pojęcie zagadnienia granicznego. Rodzaje i przykłady zagadnień granicznych. Poprawność postawienia zagadnienia. 11. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie falowe. Mieszane zagadnienie graniczne: równanie drgań ograniczonej struny i metoda rozdzielenia zmiennych. 12. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie falowe. Fale w przestrzeniach jedno-, dwu- i trójwymiarowej. 13. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego. Przykłady zagadnień początkowych z rozwiązaniami. 14. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego. Metoda rozdzielenia zmiennych i przykłady mieszanych zagadnień granicznych z rozwiązaniami. 15. Równania różniczkowe cząstkowe. Równania Laplace’a i Poissona. Zagadnienia Dirichleta i Neumanna. Potencjały. Właściwości funkcji harmonicznych. / wykład z możliwym wykorzystaniem technik audiowizualnych, podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania Ćwiczenia / metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć (po dwie godziny lekcyjne): 1. Funkcje zmiennej zespolonej. Ciało liczb zespolonych. Wielomiany zespolone. Zbiory liczb zespolonych. Ciągi i szeregi liczbowe o wyrazach zespolonych. 2. Funkcje zmiennej zespolonej. Ciągi i szeregi liczbowe o wyrazach zespolonych. Funkcje zespolone zmiennej rzeczywistej i zmiennej zespolonej. 3. Funkcje zmiennej zespolonej. Granica, ciągłość, pochodna funkcji zmiennej zespolonej. Funkcje holomorficzne. Szeregi potęgowe. 4. Funkcje zmiennej zespolonej. Całki funkcji zmiennej zespolonej. Wzory całkowe. 5. Funkcje zmiennej zespolonej. Szeregi Taylora i Laurenta. 6. Funkcje zmiennej zespolonej. Residua. Zastosowania do obliczania całek. 7. Rachunek operatorowy oparty na przekształceniu Laplace'a. Proste i odwrotne przekształcenie Laplace’a. Pojęcie oryginału, właściwości transformaty. 8. Rachunek operatorowy oparty na przekształceniu Laplace'a. Zastosowania przekształcenia Laplace'a do rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych. Rachunek operatorowy. 9. Szeregi Fouriera. Ciągi i szeregi funkcyjne; określenia, zbieżność punktowa i jednostajna. Szereg Fouriera. 10. Równania różniczkowe cząstkowe. Przykłady równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu w postaci kanonicznej. Pojęcie zagadnienia granicznego. Rodzaje i przykłady zagadnień granicznych. Poprawność postawienia zagadnienia. 11. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie falowe. Mieszane zagadnienie graniczne: równanie drgań ograniczonej struny i metoda rozdzielenia zmiennych. 12. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie falowe. Fale w przestrzeniach jedno-, dwu- i trójwymiarowej. 13. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego. Przykłady zagadnień początkowych z rozwiązaniami. 14. Równania różniczkowe cząstkowe. Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego. Metoda rozdzielenia zmiennych i przykłady mieszanych zagadnień granicznych z rozwiązaniami. 15. Równania różniczkowe cząstkowe. Równania Laplace’a i Poissona. Zagadnienia Dirichleta i Neumanna. Potencjały. Właściwości funkcji harmonicznych. / ćwiczenia rachunkowe ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów oraz nabycie umiejętności rachunkowych, podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania, pisemna praca kontrolna |
Literatura: |
podstawowa: R. Leitner, Zarys matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1994. R. Leitner, J. Zacharski, Zarys matematyki wyższej, część III, WNT, 1994. Z. Rojek, Funkcje analityczne w zadaniach, skrypt WAT, 1971. Z. Domański, Przekształcenia całkowe w zadaniach, skrypt WAT, 1973. J. Gawinecki, Matematyka dla informatyków, część I i II, Bell Studio, 2003. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II, PWN, 2002. uzupełniająca: W. Leksiński, J. Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka. Definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, WNT, 1992. F. Leja, Funkcje zespolone, PWN, 1976. J. Krzyż, Zbiór zadań z funkcji analitycznych, PWN, 2005. R. Leitner, M. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1998. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część I, WNT, 1995. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część II, WNT, 1995. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt uczenia się / odniesienie do efektów kierunku Student, który zaliczył przedmiot, W01 – Ma wiedzę, stanowiącą bazę dla zrozumienia i studiowania przedmiotów kierunkowych, w zakresie analizy matematycznej. Zna podstawowe właściwości funkcji zmiennej zespolonej. Zna symbole, podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego funkcji zmiennej zespolonej. Zna określenie i podstawowe właściwości przekształcenia Laplace'a i zasady rachunku operatorowego. Zna przykłady i podstawowe właściwości rozwiązań zagadnień granicznych dla wybranych równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu: falowego, dyfuzji, Laplace'a i Poissona. / K_W02 W02 – Rozumie pojęcia granicy, ciągłości, różniczkowalności i całki funkcji zmiennej zespolonej. Zna podstawowe sposoby i wzory znajdowania pochodnych oraz całek funkcji zespolonych. Zna wybrane metody rozwiązywania najprostszych zagadnień granicznych dla liniowych równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu o stałych współczynnikach – falowego i przewodnictwa cieplnego. / K_W02 U01 – Umie stosować rachunek różniczkowy i całkowy funkcji zespolonych do rozwiązywania zadań. Umie rozwiązywać zagadnienia początkowe dla równań różniczkowych zwyczajnych za pomocą przekształcenia Laplace'a. Umie formułować i rozwiązywać najprostsze zagadnienia graniczne dla równań różniczkowych cząstkowych – falowego i przewodnictwa cieplnego. / K_U02, K_U07 U02 – Umie formułować i rozwiązywać proste problemy z wykorzystaniem funkcji zmiennej zespolonej i równań różniczkowych cząstkowych. / K_U02, K_U07 U03 – Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (także anglojęzycznych); potrafi interpretować uzyskane informacje i formułować wnioski. / K_U03 K01 – Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i odświeżania wiedzy, w szczególności związanej ze złożoną strukturą matematyki. / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu sprawdzającego wiedzę (W01 i W02) i umiejętności (U01 i U02). Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej lub pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wyników prac kontrolnych przeprowadzanych pod bezpośrednią kontrolą podczas zajęć (U01, U02, W01, W02) oraz w formie zadań do samodzielnego rozwiązania (U01, U02, U03). Dodatkowo punktowana jest aktywnośc na zajęciach. Dodatkowo studenci otrzymują wskazówki do samodzielnego studiowana z zachętą do korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy (U03). Skala ocen: dostatecznie (3) – student zna i rozumie większość wyłożonych zagadnień, umie rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe, rozumie treść najważniejszych twierdzeń; dobrze (4) – student zna i rozumie znaczną większość wyłożonych zagadnień, umie formułować i rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; bardzo dobrze (5) – student zna i rozumie wszystkie wyłożone zagadnienia, umie formułować i rozwiązywać zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; dość dobrze (3,5) i ponad dobrze (4,5) – pośrednio między dostatecznie i dobrze oraz między dobrze i bardzo dobrze. Studenci mogą być zwolnieni na własną prośbę z egzaminu oraz przepisaną ocenę z ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Czuchry | |
Prowadzący grup: | Ewa Czuchry | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.