Projektowanie i optymalizacja konstrukcji lotniczych WMTLSCSM-PiOKL
Seminarium (SEM)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 12 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Podstawowa: Bochenek B., Krużelecki J., Optymalizacja stateczności konstrukcji, współczesne problemy, Politechnika Krakowska, 2007. Brusov W., Optymalne projektowanie wielozadaniowych statków latających, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 1996. Raymer D. P., Aircraft Design: A Conceptual Approach; AIAA Education Series (Fifth Edition –2012). Ostwald M.: Podstawy optymalizacji konstrukcji. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej – Poznań 2005. Singiresu S. Rao: Engineering Optimization – Theory and Practice. A Wiley-Interscience Publication, John Wiley and Sons, Inc. 1996. Roskam J.: Ariplane Design, Part I-VIII. Roskam Aviation and Engineering Corporation – Ottawa, Kansas 1985-1991. Stinton D.: The Design of the Aeroplane. BSP Professional Books, Oxford 1993. Uzupełniająca: Björck Å., Dahlquist G., Metody numeryczne, Warszawa, PWN, 1987. Danilecki S., Projektowanie samolotów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000. Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW – Optymalizacja Konstrukcji Lotniczych /materiały dydaktyczne/ http://www.meil.pw.edu.pl/pl/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM Berowski P.: Podstawy optymalizacji statycznej; Wydawnictwo Książkowe Instytutu Elektrotechniki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, obejmującą elementy matematyki dyskretnej i stosowanej oraz metody optymalizacji; ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą fizykę atmosfery, pod-stawy fizyki kwantowej i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych mających istotny wpływ na właściwości zaawansowanych materiałów stosowanych w technologiach lotniczych i kosmicznych / K2_W01, K2_W02 W2 / Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę nie-zbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania/ K2_W03 W3 / Rozumie metodykę projektowania złożonych układów, urządzeń oraz systemów statku powietrznego; zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji pracy układów i systemów / K2_W07 W4 / Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie konstrukcji i procesów wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego, a także wpływu parametrów tych procesów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K2_W08 W5 / Zna i rozumie zaawansowane metody modelowania, identyfikacji i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_W09 U1 / Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_U06 U2 / Potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych ze względu na rodzaj misji i zadane kryteria użytkowe, ekonomiczne i bezpieczeństwa / K2_U07 U3 / Potrafi sformułować specyfikację projektową złożonego układu lub systemu statku po-wietrznego, z uwzględnieniem aspektów prawnych, w tym ochrony własności intelektualnej, oraz innych aspektów pozatechnicznych, takich jak oddziaływanie na środowisko (poziom hałasu, skażenia, wibracji itp.), korzystając m.in. z norm dotyczących ochrony środowiska / K2_U10 U4 / Potrafi projektować elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statków powietrznych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania (CAD) / K2_U11 U5/ Potrafi formułować oraz – wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne, symulacyjne i eksperymentalne - testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania /K2_U13 U6 / Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych (w tym ekonomicznych i prawnych) / K2_U14 U7 / Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -wykorzystać właściwe metody, techniki i narzędzia (w tym techniki komputerowe), przystosowując poznane techniki i narzędzia do danego zadania lub modyfikując bądź opracowując nowe narzędzia / K2_U15 U8 / Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów elementów, metod projektowania i wytwarzania do projektowania i wytwarzania układów i systemów statku powietrznego, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym / K2_U18 U9 / Potrafi dokonać właściwego doboru i oceny przydatności specjalistycznego oprogramowania komputerowego oraz wykorzystać jego możliwości do rozwiązania zagadnienia technicznego w obszarze projektu wstępnego, projektu koncepcyjnego systemu pokładowego, projektu instalacji pokładowej, propozycji technologii wytwarzania lub remontu oraz systemu lub poszczególnych procedur obsługiwania / K2_U19 K1 / Rozumie potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K2_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane w formie pisemnego kolokwium sprawdzającego. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych oraz seminarium, a następnie zaliczenie pisemnego sprawdzianu z wiedzy teoretycznej. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie oceny za indywidualne wykonanie zadań projektowych podawanych i objaśnianych przez prowadzącego na zajęciach. Zaliczenie seminarium na ocenę odbywa się na podstawie ocen uzyskanych przez słuchacza za opracowanie pisemne i prezentację uzyskanych wyników na zajęciach. Efekty W1 – W5 sprawdzane są na pisemnym kolokwium z wiedzy teoretycznej. Efekty U1 – U9. sprawdzane są w toku prowadzonych ćwiczeń i seminariów. Efekt K1 – sprawdzany jest w toku obserwacji grupy na zajęciach oraz na podstawie oceny kryteriów W1 – W5 oraz U1 – U9. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie zapisać odpowiedzi na wszystkie zadawane pytania zaliczeniowe, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania projektowe i opracować problemy seminaryjne w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe – wymaga się 90-95% poprawności treści, potrafi i samodzielnie rozwiązać zadania projektowe i opracować problemy seminaryjne w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej, dopuszczalne są drobne błędy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe – wymaga się 82-89% poprawności treści, potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych i większość problemów seminaryjnych w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej, dopuszczalne są drobne błędy. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe – wymaga się 75-81% poprawności treści, potrafi i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych i większość problemów seminaryjnych w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej, dopuszczalne są błędy. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe – wymaga się 66-74% poprawności treści, potrafi rozwiązać najważniejsze zadania projektowe i najistotniejsze problemy seminaryjne w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej – dopuszczalne są błędy. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który: zapisuje odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe na poziomie niższym niż 66% poprawności treści, nie potrafi rozwiązać najważniejszych zadań projektowych i seminaryjnych w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej. |
Zakres tematów: |
Seminarium 1. Optymalne projektowanie skrzydła samolotu o minimalnej masie dla przy-jętej misji. / 4 2. Zastosowanie metody graficznej w odniesieniu do optymalizacji wytrzy-małościowej prostych elementów konstrukcyjnych (pręty, belki, wały). / 2 3. Wielowymiarowy model optymalizacji kosztowej belki dźwigarowej – za-programowanie procesu wg metody dyskretnego przeszukiwania (Matlab). / 2 4. Przykłady obliczeniowe optymalizacji belek cienkościennych z zastoso-waniem kryterium stałego wytężenia – wpływ zmiany geometrii przekroju. / 2 5. Rozwinięcie dyskretnego modelu lotniczej konstrukcji prętowej do opty-malizacji wytrzymałościowej – model kratowego łoża mocowania silnika (MSC Patran / Nastran Optimization). / 2 |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium Audytoryjna prezentacja wyników samodzielnie opracowanych problemów w formie pokazu z omówieniem lub zapisu treści na tablicy i objaśnień. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Stanisław Kachel, Robert Rogólski | 9/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.