Literatura: |
Podstawowa:
1. Lee K.: Principles of CAD/CAM/CAE systems, Addison-Wesley, 1999
Dokumentacja Siemens NX7, 2009
2. Filipowski R., Ziętarski S.: Programowanie obrabiarek w systemie
POUT-APT, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1996
3. Yoshimi I.: Modular design of machine tools, RR Donnelley, 2008
4. Bjorck A., Dahlquist G., Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987
Uzupełniająca:
1. Grzesik W., Niesłony P., Bartoszuk M.: Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
2. Kalpakjian S.: Manufacturing Engineering and Technology, Pearson Prentice Hall, 2006
3. Ziętarski S.: Cykl artykułów, Mechanik, luty-lipiec 1999
|
Efekty uczenia się: |
W1 / ma pogłębioną i ugruntowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę niezbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania / K2_W03
W2 / ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie konstrukcji i procesów wytwarzania układów, instalacji statku powietrznego a także wpływu tych procesów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K2_W08
W3 / zna i rozumie zaawansowane metody modelowania i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, instalacji statków powietrznych i kosmicznych / K2_W09
U1 / potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji statków powietrznych z uwzględnieniem kryteriów bezpieczeństwa / K2_U07
U2 / potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i eksperymenty
w zakresie charakterystyk masowych, wytrzymałościowych a także pomiary i określenie parametrów charakteryzujących materiały, elementy, układy, instalacje statków powietrznych / K2_U08
U3 / potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych modelowaniem i projektowaniem elementów, układów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania – wykorzystać właściwe metody, techniki i narzędzia (w tym techniki komputerowe), przystosowując poznane techniki i narzędzia do danego zadania lub modyfikując bądź opracowując nowe narzędzia
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za efekty kształcenia W1, W2, W3, U1, U2 oraz U3.
Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za efekty kształcenia W1, W2, W3, U1, U2 oraz U3.
Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz seminarium na ocenę pozytywną.
Efekty W1, W2, W3, U1, U2, U3 sprawdzane są na ćwiczeniach;
Efekty W1, W2, W3, U1, U2, U3 sprawdzane są podczas zaliczenia;
Efekty W1, W3, U2 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium itp.
|
Zakres tematów: |
Laboratoria
1. Opracowanie typoszeregu modelu elementu zespołu silnika lotniczego metodą interaktywną i programowania./ 2 godz.
2. Obliczanie minimalnej liczby punktów na powierzchni kulistej wklęsłej lub wypukłej, wymaganej dla zadanej dokładności odtworzenia powierzchni z zastosowaniem interpolacji liniowej./ 2 godz.
3. Wyznaczanie wartości głównych parametrów podstawowych elementów konstrukcyjnych statku powietrznego w oparciu o kombinatoryczno-cykliczną metodę optymalizacji dla przestrzeni wielowymiarowej./ 2 godz.
4. Analiza wpływu głównych parametrów podstawowych elementów konstrukcji statku powietrznego w oparciu o kombinatoryczno-cykliczną metodę optymalizacji, gdy liczba wymiarów optymalizacji jest >3. ./ 2 godz.
5. Parametryczne projektowanie konstrukcji i procesów wytwarzania CNC na przykładzie elementu statku powietrznego./ 2 godz.
6. Dobór parametrów skrawania HSM do procesu obróbki wewnętrznej powierzchni kulistej elementu zespołu statku powietrznego./ 2 godz.
7. Analiza wpływu zmian parametrów HSM na dokładność obróbki wewnętrznej powierzchni kulistej – frezarka CNC./ 2 godz.
|