Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstrukcja statków powietrznych WMTLSCSI-KonSP
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 40
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Podstawowa:

1. Cichosz E.: Konstrukcja i praca płatowca, 1968.

2. Cichosz E.: Obciążenia zewnętrzne samolotu, 1968.

3. Danilecki S.: Projektowanie samolotów, 2000.

4. Danilecki S.: Konstruowanie samolotów, 2004.

Uzupełniająca:

1. Raymer D.P.: Aircraft Design: A Conceptual Approach, 2006

Efekty uczenia się:

W1 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie

problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych

statku powietrznego, K_W06

W2 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki płynów i lotów w aspekcie pracy konstrukcji płatowca samolotu i śmigłowca, K_W08

W3 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie

problemów konstrukcyjnych płatowca samolotu i śmigłowca z uwzględnianiem kryteriów oceny płatowca jego niezawodności i uszkodzeń, K_W07

W4 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania podstawowych podzespołów płatowca przy pomocy systemów CAD K_W13

W5 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i projektowania elementów struktury konstrukcyjnej samolotu i śmigłowca K_W15

W6 orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych techniki lotniczej i kosmicznej K_W18

W7 ma podstawową wiedze w zakresie cyklu życia płatowca K_W19

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zna ogólna budowę płatowca (samolotu i śmigłowca) i obciążenia na niego działające. Budowę i przeznaczanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych płatowca Sposób przenoszenia obciążeń przez podstawo-we zespoły konstrukcyjne i transformację obciążeń pomiędzy zespołami. Potrafi opracować dokumentację konstrukcyjna płatowca samolotu lub śmigłowca.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który zna ogólna budowę płatowca (samolotu i śmigłowca) i obciążenia na niego działające. Budowę i przeznaczanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych płatowca Sposób przenoszenia obciążeń przez podstawo-we zespoły konstrukcyjne i transformację obciążeń pomiędzy zespołami. Potrafi zaprojektować elementy struktury siłowej płatowca.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który zna ogólna budowę płatowca (samolotu i śmigłowca) i obciążenia na niego działające. Budowę i przeznaczanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych płatowca Sposób przenoszenia obciążeń przez podstawo-we zespoły konstrukcyjne. Potrafi zaprojektować podstawowe elementy płatowca

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który zna ogólna budowę płatowca (samolotu i śmigłowca) i obciążenia na niego działające. Budowę i przeznaczanie po-szczególnych elementów konstrukcyjnych płatowca.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna ogólna budowę płatowca (samolotu i śmigłowca) i obciążenia na niego działające.

Zakres tematów:

TEMATKA WYKLADOW

1 Ewolucja konstrukcji lotniczej./Zapoznanie z historycznym rozwojem i zmianami w konstrukcji lotniczej 2

2 Dobór układu i podstawowych parametrów płatowca samolotu, współczynniki statystyczne./ Podstawowe parametry geometryczne, osiągowe, masowe i ich wpływ na układy konstrukcyjne płatowca 2

3 Praca konstrukcji: dźwigarowej, półskorupowej, skorupowej./ Obciążenia skrzydła, transformacja obciążenia. Analiza pracy konstrukcji dźwigarowej, półskorupowej, skorupowej pod obciążeniem, transformacja obciążenia pomiędzy różnymi elementami konstrukcyjnymi i układami konstrukcyjnymi. Konstrukcja elementów skrzydła: dźwigar, podłużnice, ścianki, żebra oraz pokrycie. 2

4 Konstrukcja i praca skrzydła w pobliżu wykroju, węzły i połączenia./ Praca konstrukcji i transformacja obciążenia w przypadki zmiany układu konstrukcyjnego czy nieciągłości struktury siłowej. Zebra wzmocnione. 2

5 Konstrukcja skrzydła prostego i jego elementów. Praca konstrukcji i transformacja obciążenia w konstrukcji skrzydła prostego dla różnych rozwiązań konstrukcyjnych (dźwigarowej, półskorupową i skorupowej). 2

6 Konstrukcja skrzydła skośnego. /Istota i własności skrzydła skośnego Osobliwości pracy i konstrukcji skrzydła skośnego, praca części przykadłubowej, budowa konsoli skrzydła. 2

7 Konstrukcja skrzydła trójkątnego. /Istota i własności skrzydła trójkątnego. Osobliwości pracy i konstrukcji skrzydła, praca części przykadłubowej, budowa skrzydła. 2

8 Mechanizacja skrzydła./Istota mechanizacji. Zmiana krzywizny profilu – klapy, sterowanie warstwą przyścienną – sloty, turbulizatory, odsysanie warstwy, hamulce aerodynamiczne. Skrzydlo o zmiennej geometrii. 2

9 Powierzchnie sterowe./Sterowanie stateczność samolotu. Układy sterowania samolotem, Budowa i konstrukcja elementów sterowania. Usterzenie klasyczne, pływające i płytowe. Lotki i przerywacze. 2

10 Kadłub i kabina załogi. /Przeznaczenie kabiny załogi i ładunkowej Obciążenia kadłuba. Praca i konstrukcja kadłuba i jego elementów. Transformacja sil momentów 2

11 Podwozie samolotu. / Wymagania stawiane podwoziu, klasyfikacja. Układy wytrzymałościowe. 2

12 Współpraca płatowca z zespołem napędowym. /Dobór i wybór zespołu napędowego. Położenie silników na płatowcu. Obciążenia od zespołu napędowego i przenoszenie ich na płatowiec, zamocowanie silników do płatowca, łoza silnikowe, transformacja obciążenia. 2

13 Ewolucja konstrukcji wiropłata./Klasyfikacja śmigłowców. Układy wirników nośnych, funkcje i wymagania stawiane wirnikom nośnym. 2

14 Budowa i konstrukcja wirnika nośnego/ Praca wirnika nośnego i jego osobliwości. Parametry wirników. Konstrukcja wirników: łopat, sposób mocowania łopat do piasty, piast 2

15 Układ sterowania śmigłowcem. /Ogólne zasady sterowania śmigłowcem: sterowanie okresowe, skokiem ogólnym i śmigłem ogonowym 2

16 Koncepcja sterowania śmigłowcem. /Rozwiązania konstrukcyjne: tarcza sterująca, pająk, lotki, budowa układu sterowania. 2

17 Konstrukcja śmigła ogonowego./Śmigło dwu i wielopłatkowe, wentylator system NOTAR. Usterzenie pionowe i poziome 2

18 Kadłub i kabina załogi, podwozie śmigłowca. /Osobliwości konstrukcji śmigłowca 2

19 Transmisja. /Dobór zespołu napędowego. Liczba i położenie silników na śmigłowcu. Układy przeniesienia napędu, przekładnie, reduktory, wały, sprzęgła i hamulce. 2

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Stanisław Danilecki, Łukasz Kiszkowiak 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)